Gäller gemensamma miljökrav för entreprenader i gamla och nya kontrakt?
Den version som åberopas i förfrågningsunderlaget gäller.
Om jag tar bilen till jobbet, inbegrips jag av kraven på fordon då?
Om bilen används i entreprenaden, mot ersättning, omfattas den av de gemensamma miljökraven för entreprenader, annars inte.
Gäller kraven även underentreprenörer?
Alla krav i de gemensamma miljökraven för entreprenader gäller även anlitade underentreprenörer i alla led. Information och kontroll ska utföras av kontrakterad entreprenör. Hur detta sker på bästa och mest effektiva sätt bestäms av kontrakterad entreprenör.
Går det att göra avsteg, till exempel att ansöka om dispens från de gemensamma miljökraven för entreprenader?
Möjligheten att medge avsteg från kraven är begränsade. Se vägledningen till de gemensamma miljökraven för entreprenader om hur dispenser och undantag hanteras. Det är alltid respektive beställarorganisation som avgör vilka avsteg som medges.
Hur hänger miljözon, regelverk för efterkonvertering och ”känsligt område” i de gemensamma kraven för entreprenader ihop?
De gemensamma miljökraven för entreprenader utgör upphandlingskrav, och får inte blandas ihop med lagkrav som till exempel Miljözonskrav.
Miljözon regleras i Trafikförordningen SFS 1998:1276. Det är upp till kommunen, som tillämpar kraven, att ange geografisk avgränsning. Reglerna i miljözonerna är lika över landet.
Det är Transportstyrelsen som hanterar regelverket för konverteringssatser för fordon. Regelverket beskrivs i de nationella föreskrifterna TSFS 2013:63 och TSFS 2012:74 (upp till och med Euro V). För efterkonvertering till Euro VI ska UNECE R132 tillämpas (samma som för arbetsmaskiner). Det finns idag inga nationella regelverk för arbetsmaskiner, utan där gäller en internationell förordning, UNECE R132.
För mer information hänvisas till Transportstyrelsens webbplats.
Transportstyrelsen.se
I de gemensamma miljökraven används begreppet ”känsliga områden”. Ett känsligt område är ett område där till exempel miljökvalitetsnormer riskerar att överskridas. Stockholms, Göteborgs och Malmö stad betraktas alltid i sin helhet som känsligt område.
De gemensamma miljökraven är upphandlingskrav och regleras inte i lag, och gäller således enbart i de upphandlingar som Trafikverket och Stockholms, Göteborgs och Malmö stad genomför.
Finns det en samlad lista över alla dispenser?
Det finns ingen samlad förteckning över dispenser eftersom det är upp till varje beställare att besluta om och när de medger eventuella dispenser. Det handlar inte bara om vilka arbetsmaskiner som får användas, utan också om i vilket sammanhang arbetsmaskiner får användas, vilka förutsättningar det finns på platsen och hur känslig miljön är där arbetet ska utföras.
Det finns ett begrepp känsliga områden i nitratdirektivet – har det något samband med Skärpta krav i känsliga områden avseende entreprenader?
Begreppet känsliga områden används i nitratdirektivet men har ingen koppling till entreprenadkraven. Nitratdirektivet (91/676/EEC) från 1991 är en av EU:s tidigaste rättsakter för att begränsa föroreningar och förbättra vattenkvaliteten. Den gäller främst jordbruket och innefattar begreppet "nitratkänsliga" områden i Sverige. De styrs av föreskrifter om miljöhänsyn i jordbruket vad avser växtnäring.
Hur har kraven beslutats i respektive stad?
I Stockholms och Göteborgs stad har miljökraven beslutats i kommunfullmäktige. I Malmö stad har det beslutats i Tekniska nämnden. För beslut se respektive stads webbplats.