
Ansök om miljökompensation för godstransporter på järnväg
Utför ditt järnvägsföretag godstransporter på järnväg? Då ska du läsa detta.
Utökad budget för 2022
Budgeten för den befintliga stödordningen ökas med 697 miljoner kronor avseende godstransporter utförda under perioden 1 april – 31 december 2022. Den totala budgeten för miljökompensation till järnvägsföretag för 2022 uppgår därmed till 1 247 miljoner kronor. Den första utbetalningen av den utökade budgeten görs således avseende godstransporter utförda under perioden 1 april – 30 juni (2022 Q2) och uppgår till ca 370 miljoner kronor.
Den första utbetalningen av den utökade budgeten uppgående till 369 833 333 kronor för godstransporter utförda under perioden 1 april – 30 juni (2022 Q2) har gjorts i december 2022.
- För godstransporter utförda under perioden 1 juli – 30 september (2022 Q 3) är budgeten 369 833 333 kronor. Utbetalning beräknas ske i mars 2023, vilket följer de tidpunkter för beslut och utbetalning som framgår av tabellen nedan.
- För godstransporter utförda under perioden 1 oktober – 31 december (2022 Q 4) är budgeten 369 833 334 kronor. Utbetalning beräknas ske senast i juni 2023, vilket följer de tidpunkter för beslut och utbetalning som framgår av tabellen nedan.
Miljökompensation till järnvägsföretag 2021–2025
Regeringen har budgeterat 550 miljoner kronor per år under 2021–2025.
EU-kommissionen har notifierat stödet.
Nyheter från och med 2021:
- Transport av järnmalm får inte utgöra underlag för miljökompensationen.
- Beviljad kompensation ska avspeglas i det pris som köparen av godstransporttjänsten betalar, genom att priset blir lägre än det hade varit om kompensationen inte hade beviljats.
- Utbetalningen sker kvartalsvis.
- Följande tidpunkter gäller för ansökan och beslut för respektive kvartalsvis utbetalning:
Ansökningar inkomna senast |
Period för utfört godstransportarbete | Beslut och utbetalning |
20xx-04-30 | 1 jan–31 mars | september |
20xx-08-15 | 1 april–30 juni | december |
20xx-10-31 | 1 juli–30 sep | mars |
20xy-01-31 | 1 okt–31 dec | juni år 2 |
Trafikverkets PM om utformning av miljökompensation till järnvägsföretag 2021–2025 (pdf, 5,8 MB)
Beslutad miljökompensation från och med 2020
Uppgiftslämnare | 2020-2 | 2021–Q1 | 2021–Q2 | 2021–Q3 | 2021–Q4 | 2022–Q1 | 2022-Q2 | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Green Cargo AB | 85 926 307 | 57 559 970 | 85 528 907 | 84 901 945 | 86 903 870 | 80 987 087 | 214 799 954 | 696 608 040 |
LKAB Malmtrafik AB | 47 350 163 | 0 | 0 | 0 | 711 006 | 0 | 0 | 48 061 169 |
Hector Rail AB | 26 376 817 | 19 030 642 | 28 010 888 | 29 753 462 | 26 426 853 | 21 993 531 | 59 375 259 | 210 967 452 |
Real Rail Sweden AB | 11 658 546 | 7 048 372 | 11 270 331 | 9 423 915 | 9 778 568 | 9 734 753 | 27 463 726 | 86 378 211 |
Cargo Net AS | 7 331 663 | 5 198 174 | 7 639 832 | 8 423 799 | 7 892 028 | 7 915 670 | 21 197 354 | 65 598 520 |
TX Logistik AB | 6 299 736 | 4 254 816 | 6 440 189 | 6 530 961 | 6 302 303 | 6 026 621 | 15 627 247 | 51 481 873 |
Railcare T AB | 3 952 917 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 952 917 |
CFL Cargo Sverige AB | 3 362 337 | 2 218 268 | 4 170 277 | 4 335 670 | 4 879 178 | 4 132 845 | 11 024 172 | 34 122 747 |
DB Cargo Scandinavia A/S | 3 186 012 | 1 637 398 | 2 454 477 | 2 330 356 | 2 238 021 | 1 846 655 | 5 589 128 | 19 282 047 |
Tågåkeriet i Bergslagen AB | 3 155 414 | 2 269 088 | 3 355 834 | 3 063 143 | 3 622 841 | 3 465 376 | 10 551 032 | 29 482 728 |
Tågfrakt Produktion AB | 670 449 | 426 455 | 660 081 | 809 622 | 753 847 | 766 870 | 2 106 036 | 6 193 360 |
Inlandståget AB | 351 666 | 70 704 | 109 231 | 127 867 | 131 115 | 170 447 | 835 516 | 1 796 546 |
Nordic Train AB | 211 193 | 187 222 | 239 929 | 167 805 | 226 385 | 210 892 | 587 956 | 1 831 382 |
Baneservice Skandinavia AB | 157 966 | 90 307 | 111 050 | 124 041 | 122 625 | 233 426 | 646 751 | 1 486 166 |
Hitachi-Powergrids – ABB Transformer | 8 814 | 8 584 | 8 974 | 7 414 | 11 360 | 15 827 | 29 202 | 90 175 |
Totalt: | 200 000 000 | 100 000 000 | 150 000 000 | 150 000 000 | 150 000 000 | 137 500 000 | 369 833 333 | 1 257 333 333 |
Vem kan söka?
Kompensationen kan sökas av fysiska eller juridiska personer som enligt järnvägslagen (2004:519) har rätt att utföra eller organisera trafik på svenska järnvägsnät.
För att komma i fråga för kompensation ska sökande ha bedrivit kommersiell trafik på det svenska järnvägsnätet, det vill säga haft intäkter för transporter som utförts för annans räkning.
Vad baseras beloppet på?
Regeringen har beslutat om en pott som ska fördelas i proportion till utfört godstransportarbete.
Utbetalning av miljökompensation sker fyra gånger per år. Utbetalat belopp baseras på den sökandes andel av redan utfört transportarbete på järnväg som samtliga stödberättigade har redovisat till Trafikverket.
Med transportarbete avses mängden transporterat gods i kommersiell trafik mätt i nettoton multiplicerat med sträckan i kilometer som godset transporterats i Sverige.
Hur söker man?
Trafikverket tillhandahåller en ansökningsblankett där det framgår vilka uppgifter som sökande ska lämna. Ansökningsblanketten återfinns i länken nedan. Det handlar om kontaktuppgifter och utfört transportarbete i nettoton-kilometer inom Sverige under närmast föregående kalenderkvartal. Uppgifter som verifierar utfört transportarbete kan komma att begäras.
Hur går prövningen till?
Trafikverket prövar de uppgifter sökanden lämnar. Sökande ska ange underliggande trafikeringsavtal för det transportarbete som sökande redovisar. Branschen kommer själv överens om vem som ska söka kompensation för det transportarbete som utförts.
Eftersom miljökompensation baseras på ett pottsystem sker utbetalningen först när prövningen av samtliga redovisade uppgifter är genomförd.
Regeringen har beslutat om miljökompensation för att främja godstransporter på järnväg. Omfattningen av denna och de närmare formerna för utbetalning regleras i förordningen (2018:675) om miljökompensation till godstransporter på järnväg.
Inom EU tillämpas idag liknande kompensationssystem för att främja godstransporter på järnväg i bland annat Danmark, Italien och Storbritannien