ENJA (enkel samhällsekonomisk järnvägsanalys)
ENJA är en schablonmodell för samhällsekonomiska beräkningar av järnvägsåtgärder. Verktyget får användas för att beräkna samhällsekonomiska effekter av mindre tids- och avståndsförändringar i tidiga skeden inklusive åtgärdsvalsstudier.
Syftet med schablonmodeller är att möjliggöra enklare och snabbare beräkningar som ger ett översiktligt samhällsekonomiskt resultat. I tidiga skeden finns vanligtvis många tänkbara utredningsalternativ och ofta saknas också den detaljerade information som krävs för att kunna genomföra fullständiga samhällsekonomiska kalkyler. Schablonmodeller som ENJA kan då användas för att ge en vägledning i vilka alternativ man bör gå vidare med.
ENJA kan användas för att beräkna värdet av följande förändringar:
- Tidtabellstid
- förseningstid
- linjeavstånd.
ENJA kan också användas för att sammanställa värdet av exempelvis en minuts tidsförändring på valfritt antal sträckor. Ett annat användningsområde är sammanställning av antal tåg, resande och transportvolymer på utvalda delsträckor.
I ENJA 2024.2 har ytterligare funktionalitet tillförts verktyget. Verktyget är justerat för att ge användaren möjlighet att själv välja ett effektår. Det innebär att schablonerna inte endast kan användas komparativt, utan ger numera även meningsfulla storleksordningar på nyttor för t.ex. förseningstid i nuläget. Effektår kan väljas i cell K4 i flik ”BERÄKNING”. Detta är att jämföra med tidigare versioner där nyttor redovisades för trafikstartår eller för hela kalkylperioden. Ytterligare en funktionalitet som tillförts är fliken ”Stråk”, som redovisar kostnaderna per stråk per timme givet ett visst effektår. I denna flik har användaren också möjlighet att själv lägga in en linjedel i cell F3. Detta om det finns behov av en snävare avgränsning än den stråkvisa redovisning som beskrevs tidigare.
Förvaltning
Trafikverket äger och förvaltar ENJA och ansvarar för vidareutveckling av verktyget.