Bakgrund/problembild
E4 mellan Gävle och Söderhamn har brister när det gäller kapacitet , speciellt sträckan mellan Gävle och Tönnebro som visar sig i form av köbildningar och stillastående trafik vid främst storhelgerna (jul, påsk och midsommar).
Störningarna förekommer vid betydlig fler tillfällen nu än tidigare år. Sedan 2013 stängs ett körfält av på sträckan Gävle-Söderhamn vid påsk för att få bättre flyt i trafiken och undvika stopp på sträckan.
Det övergripande målet med utredningen är att få till en bättre kapacitet och trafiksäkerhet mellan Gävle-Söderhamn och speciellt då vid de höga trafikflödena och därigenom även skapa bättre robusthet på sträckan.
Det här gör vi
Vi utreder och studerar närmare de kapacitetsbrister som finns på sträckan för att hitta lämpliga åtgärder på kort och lång sikt. (Utredningen är inte en åtgärdsvalsstudie.)
Åtgärderna som föreslås ska bidra till att förbättra de kapacitetsproblem som tidvis finns på sträckan. Utredningen omfattar sträckan mellan Gävle och Söderhamn där vi speciellt studerar sträckan Gävle-Tönnebro.
För att säkerställa problembilden och hur trafikflödena ser ut i dagsläget har trafikmätningar, restidsmätningar och simuleringar genomförts för att se vilka åtgärder som är lämpliga och även se vilken effekt åtgärderna får.
Slutrapporten ska fungera som ett planeringsunderlag för kommande transportinfrastrukturplaner och kommer att innehålla förslag på åtgärder på kort och lång sikt.
Aktuellt
Utredningen startade 2019 och slutrapporten blev klar våren 2022.
Länk till nyhet om slutrapporten och planerna för E4 Gävle-Söderhamn