Händelsekategorier OSPA i System E2 och E3
Varje OSPA-händelse förs till någon av händelsekategorierna A, B, C, som i sin tur är indelade i sekundära händelsekategorier.
Kategori A – Obehörig stoppsignalpassage
Obehörig stoppsignalpassage, kategori A, innebär att man vid tågfärd, spärrfärd eller växling utan medgivande från tågklareraren;
- passerar en signalpunktstavla som utgör slutpunkten för ett tekniskt körtillstånd ("EOA")
- i driftläge Skiftning (SH) passerar en signalpunktstavla
- flyttar fordonssättet i driftläge Särskilt ansvar (SR)
- flyttar fordonssättet efter att tågklareraren muntligen har återkallat körtillståndet
Sekundära händelsekategorier:
- A21 – Missförstånd av medgivande
Signalpunktstavlan/signalen passerades för att föraren (eller den som svarade för uppsikten) hade uppfattningen att medgivande att passera "stopp" hade lämnats, eller att signalpunktstavlan/signalen inte gällde för den egna rörelsen. - A22 – Start utan körtillstånd/starttillstånd
Tågfärd eller spärrfärd i driftläge SR
Start utan körtillstånd/starttillstånd.
Växling
Växling startade på huvudspår utan starttillstånd
Växling eller spärrfärd i driftläge Skiftning (SH)
Signalpunktstavlan/signalen passerades i samband med start från en punkt upp till 50 m före signalpunkten/signalen. - A24 – Missad signalpunktstavla/signal
Fordonssättet kom körande. Föraren (den som svarade för uppsikten) uppfattade inte alls någon signalpunkt/signal. - A26 – Såg signalpunktstavla/signal för sent
Fordonssättet kom körande. Den som svarade för uppsikten såg signalpunkttavlan / stoppsignalen, men alltför sent för att fordonssättet skulle kunna stanna före signalpunkttavlan/signalen. - A27 – Såg signalpunkttavlan/signalen i tid, kunde inte stanna
Fordonssättet kom körande. Den som svarade för uppsikten såg signalpunkttavlan/signalen i så god tid att fordonssättet vid normala förhållanden borde ha kunnat stanna, men fordonssättet kunde ändå inte stanna före signalpunktstavlan/signalen. - A29 – Övrig händelse
Händelsekategori A i system E, men ingen av underkategorierna A21 – A27 passar in.
Kategori B - Tekniskt körtillstånd återtas oavsiktligt
Tekniskt körtillstånd för tågfärd, spärrfärd eller växling återtas oavsiktligt utan förvarning så att det leder till systembromsning eller systemnödbromsning.
Sekundära händelsekategorier:
- B21 – Tekniskt fel
Det tekniska körtillståndet återtogs eller signalen ställdes till "stopp" p.g.a. en teknisk felfunktion i signalanläggningen. (Exempelvis fel på spårledning eller växellägesindikering.) - B22 – Felaktig återtagning
Det tekniska körtillståndet återtogs eller signalen ställdes till "stopp" av misstag av tågklareraren. - B23 – Felaktig påverkan
Det tekniska körtillståndet återtogs eller signalen gick till "stopp" p.g.a. felaktig påverkan av signalanläggningen av någon annan än tågklareraren. (Exempelvis kortslutning av spårledning som inte skulle ha kortslutits, ingrepp i signalanläggning e.d.) - B29 – Övrig händelse
Händelsekategori B i system E, men ingen av underkategorierna B21 – B23 passar in
Kategori C - Ett tekniskt körtillstånd återtas avsiktligt eller på grund av fara
Ett tekniskt körtillstånd för tågfärd, spärrfärd eller växling återtas avsiktligt eller på grund av fara, utan förvarning så att det leder till systembromsning eller systemnödbromsning.
Sekundära händelsekategorier:
- C21 – Fara
Det tekniska körtillståndet återtogs eller signalen ställdes till "stopp" p.g.a. en tillstötande fara. - C22 – Fel tågväg lagd
Tågfärd/spärrfärd
Det tekniska körtillståndet återtogs för att fel tågväg hade blivit lagd.
Växling
Signalen ställdes till "stopp" för att fel växlingsväg hade blivit lagd. - C29 – Övrig händelse
Händelsekategori C i system E, men ingen av underkategorierna C21– C22 passar in.