Ansök om stöd till snabbladdningsstationer för elfordon
Vi har medel kvar för att erbjuda investeringsstöd till publika laddstationer. Stödet gäller snabbladdning till elfordon längs utpekade vägar. Satsningen ska ge en grundläggande tillgång till laddinfrastruktur i hela landet.
I juni 2020 beslutade regeringen om en förordning som reglerar att Trafikverket får i uppdrag att besluta om utbetalning av statligt stöd för utbyggnad av publika snabbladdstationer där detta annars inte byggs.
Trafikverket fick nya medel 2023 och lyckades då täcka stora delar av kvarvarande vita sträckor. Några sträckor återstår då etableringar där avbröts och vi öppnar därför ytterligare en utlysning i syfte att täcka dessa.
- Stödet gäller investeringskostnader upp till 100 procent.
- Stöd för driften av snabbladdningsstationerna är inte möjlig enligt förordningen.
- Stödet gäller vissa platser i anslutning till större vägar som saknar snabbladdare och där sådan infrastruktur annars inte byggs ut. Ett nät av snabbladdare gör det möjligt för fler att köra på el i hela landet.
Stöd kan sökas av näringsidkare, kommuner, kommunala bolag etc. för utbyggnad av publika laddstationer för snabbladdning av elfordon i anslutning till utpekade vägar.
Utlysning sommaren 2024
Vi har nu beviljat investeringsstöd till snabbladdare på nio sträckor i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Se nedan.
Val av sträckor
Utgångspunkten för valet av sträckor är det funktionellt prioriterade vägnätet för långväga personresor som Trafikverket definierar.
På detta har en översyn gjorts över var det saknas tillgång till laddinfrastruktur för snabbladdning. Det är dessa ”vita sträckor” som ska täckas. För att en sträcka ska vara vit ska den sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än tio mil mellan befintliga snabbladdstationer.
På Europavägar och större riksvägar (TEN-T stom- och övergripande vägnät) ska sträckan sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än sex mil mellan befintliga snabbladdstationer.
I översynen antas snabbladdstationer som tidigare beviljats statligt stöd bli byggda och ses som en befintlig laddstation. Staten beviljar stöd till snabbladdstationer via Naturvårdsverket, Energimyndigheten och Trafikverket.
Ökad täckning efter stöd till snabbladdstationer
Kartan visar täckning av snabbladdning på 150 kW längs Trafikverkets funktionellt prioriterade vägnät för långväga personresor. Svarta sträckor täcks med snabbladdning på minst 150 kW med max 10 mils avstånd. På europavägar och utpekade riksvägar (TEN-T stom- och övergripande vägnät) är avståndet sex mil. I analysen ingår befintliga laddstationer och stationer som beviljats stöd av Trafikverket, Naturvårdsverket och Energimyndigheten och som är under uppbyggnad.
Karta vita sträckor 20240410 (pdf, 2 MB)
Följande platser har beviljats stöd i sommarens utlysning:
Län | Vägnummer | Sträcka |
Norrbotten | 827 | Mellan Vietas och Appojaure |
Norrbotten | 392 | Mellan Sattajärvi och Lillselet |
Norrbotten | 625 | Mellan Adolfström och Laisvall |
Norrbotten | 99/404 | Mellan Muodoslompolo och Kihlangi |
Norrbotten | 95 | Mellan Polcirkeln och Merkenes |
Västerbotten | E12 | Mellan Hemavan och Strimasund |
Västerbotten | 1088 | Mellan Kittelfjäll och Gränssjöarna |
Västerbotten | 90/92 | Mellan Östernoret Bro och Torvsele |
Västernorrland | 348 | Mellan Solberg och Yttertällmo |
Följande platser har beviljats stöd i höstens utlysning:
Län | Vägnummer | Plats |
---|---|---|
Norrbotten | 99 | Mellan Karesuando och Kätkesuando |
Norrbotten | 99 | Mellan Muodoslompolo och Kihlangi |
Norrbotten | 392 | Mellan Sattajärvi och Lillselet |
Norrbotten | 99 | Mellan Jarhois och Svanstein |
Norrbotten | 805 | Mellan Årrenjarka och Björknäs Lodge |
Norrbotten | E45 | Mellan Moskosel och Suorke |
Norrbotten | 95 | Mellan Polcirkeln och Merkenes |
Norrbotten | 625 | Mellan Adolfström och Laisvall |
Norrbotten/Västerbotten | 95 | Mellan Glommersträsk och Jörn |
Västerbotten | E12 | Mellan Blåviksjön och Bratten |
Västerbotten | E4 | Mellan Bureå och Lövånger |
Västerbotten | E12/1116 | Mellan Tärnafors och Ström |
Västerbotten | E12 | Mellan Hemavan och Strimasund |
Västerbotten | E45 | Mellan Vinliden och Volgsele |
Västerbotten | 1093/1088/1077/1067 | Mellan Dikanäs och Strömnäs |
Västerbotten | 1057/1052 | Mellan Granliden och Västra ormsjö |
Västernorrland/Västerbotten | 348 | Mellan Solberg och Yttertällmo |
Västernorrland | E14 | Mellan Torpshammar och Stöde |
Västernorrland/Gävleborg | E4 | Mellan Harmånger och Årskogen |
Jämtland | E45 | Mellan Hoting och Lövberga |
Jämtland/Dalarna/Gävleborg | E45 | Mellan Tandsjöborg och Lillhamra |
Jämtland/Dalarna/Gävleborg | E45 | Mellan Emadalen och Noppikoski |
Värmland | E18 | Mellan Granbäck och Rudsbyn |
Stockholms län | 73 | Mellan Nynäshamn och Ösmo |
Västra Götaland/Jönköpings län | 153 | Mellan Ullared och Skeppshult |
Östergötland | E22 | Mellan Valdemarsvik och Sörby |
Kalmar län | E22 | Mellan Lunds by och Mörtfors |
Kronoberg/Kalmar län | 23 | Mellan Åseda och Viserum |
Kalmar län/Blekinge län | E22 | Mellan Brömsebro och Gökalund |
Stationerna ska vara färdigställda och i drift under 2025.
Följande platser har beviljats stöd i vårens utlysning:
Län | Vägnummer | Plats |
---|---|---|
Norrbotten | E10 | Abisko |
Norrbotten | 870 | Nikkaloukta |
Norrbotten | 394 | Tärendö |
Norrbotten | 95 | Aspnäs |
Västerbotten | E12 | Vännäs |
Västerbotten | 620 | Vindeln |
Västerbotten | 353/92 | Bjurholm |
Västerbotten | 360 | Risträsk |
Västernorrland | 83 | Östavall |
Västernorrland | 315 | Överturingen |
Jämtland | E45/342 | Strömsund |
Jämtland | 535 | Ljungdalen |
Dalarna | 70 | Älvdalen |
Dalarna | E45 | Öje |
Värmland | 62 | Sysslebäck |
Värmland | E16 | Värnäs |
Kalmar län | 37 | Högsby |
Stationerna ska vara färdigställda och i drift under 2024.
Finns det någon begränsning för var en lagringsenhet för lagring av förnybar el (energilager) får placeras?
Svar: Ja, lagringsenheten måste vara placerad i anslutning till laddarna.
Är kostnader för väderskydd stödberättigande?
Svar: Nej, kostnader för väderskydd är inte stödberättigande då ett sådant inte kan anses som nödvändigt för laddstationens funktion.
Hur mäts det maximala avståndet på tre km från den utpekade större vägen?
Svar: Avståndet mellan den utpekade större vägen och laddstationen får inte överstiga 3 km och mäts fågelvägen på kartan, det vill säga den kortaste vägen längs en rät linje.
Hur förhåller sig energilager och på plats produktion av förnybar el till Trafikverkets krav på effekt?
Svar: Minimikravet är två laddningspunkter DC som individuellt kan leverera minst 150 kW kontinuerlig effekt, dock inte samtidigt. Lastbalansering mellan dessa två laddningspunkter är tillåten. Eventuella ytterligare laddningspunkter utöver minimikravet ska individuellt kunna leverera minst 50 kW kontinuerlig effekt och minst 25 kW när flera laddningspunkter används samtidigt. Detta innebär att energilager och egenproducerad förnybar el kan användas för effekter över detta.
Vad menas med total installerad effekt i urvalsberäkningen?
Svar: Det är den maximala kapacitet som respektive laddningspunkt kontinuerligt kan leverera.
Vad innebär kontinuerlig effekt?
Svar: Med kontinuerlig effekt avses att laddningspunkten ska kunna leverera efterfrågad effekt vid varje enskilt tillfälle.
Vilka sträckor kan investeringsstödet sökas för?
Svar: Investeringsstöd kan sökas för utpekade sträckor. Sista ansökningsdag är den 2 juli, senast klockan 13.00.
Sträckor sommaren 2024 (pdf, 250 kB)
Slutredovisning av beviljat stöd
Slutredovisning ska ske senast den 31 oktober 2023 för de som beviljades stöd i utlysningen 2022. Blanketter och instruktioner finns under Dokument:
- Blankett för slutredovisning
- Blankett återkoppling av erfarenheter
- Kalkyl rörelseresultat
Klimatklivet erbjuder liknande stöd
Naturvårdsverket erbjuder liknande stöd för publika laddstationer via Klimatklivet och icke publika laddstationer via Ladda bilen.