Ansök om stöd till snabbladdningsstationer för elfordon

Sista utlysningen är genomförd och vi fortsätter arbeta med de stöd som har beviljats. Samtliga laddstationer ska vara färdigbyggda och i drift senast 2025.

Stödet gäller snabbladdning till elfordon längs utpekade vägar. Satsningen ska ge en grundläggande tillgång till laddinfrastruktur i hela landet. Ett nät av snabbladdare gör det möjligt för fler att köra på el i hela landet.

  • Stödet gäller investeringskostnader upp till 100 procent.
  • Stöd för driften av snabbladdningsstationerna är inte möjlig enligt förordningen.
  • Stödet gäller vissa platser i anslutning till större vägar som saknar snabbladdare och där sådan infrastruktur annars inte byggs ut. Ett nät av snabbladdare gör det möjligt för fler att köra på el i hela landet.

Ökad täckning efter stöd till snabbladdstationer

Sedan hösten 2020 har Trafikverket, enligt Förordning (2020:577) om statligt stöd för utbyggnad av publika laddstationer för snabbladdning av elfordon gett investeringsstöd i syfte att täcka större vägar med publik snabbladdning där detta annars inte byggs.

I de första tre utlysningarna utgick bristanalysen från att vägarna skulle vara täckta med minst 50 kW var tionde mil, annars blev vägen vit. I dessa analyser antogs även laddstationer i Norge och Finland täcka vägar i Sverige.

Från och med fjärde utlysningen utgick bristanalysen istället från 150 kW och med erfarenheter av stängda gränser från pandemin antogs inte längre laddstationer i Norge och Finland täcka svenska vägar.

Från och med femte utlysningen utgick bristanalysen från ett avstånd på sex mil längs TEN-T-vägnätet, som ingår i funktionellt prioriterat vägnät, för att nå ökad tillgänglighet, redundans och kapacitetshöjning längs större vägar.

Kraven anpassades i och med det också till EU-förordningen Infrastruktur för alternativa drivmedel (AFIR). Analysen inkluderar befintliga laddstationer och laddstationer som beviljats stöd hos Trafikverket, Energimyndigheten och Naturvårdsverket och är under uppbyggnad.

Kartserie före och efter uppdraget (pdf, 585 kb)

Bild tre i dokumentet visar kartbilder över täckningen av publik snabbladdning längs funktionellt prioriterat vägnät (FPV) för långväga personresor.

Val av sträckor 

Utgångspunkten för valet av sträckor är det funktionellt prioriterade vägnätet för långväga personresor som Trafikverket definierar.

På detta har en översyn gjorts över var det saknas tillgång till laddinfrastruktur för snabbladdning. Det är dessa ”vita sträckor” som ska täckas. För att en sträcka ska vara vit ska den sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än tio mil mellan befintliga snabbladdstationer.

På Europavägar och större riksvägar (TEN-T stom- och övergripande vägnät) ska sträckan sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än sex mil mellan befintliga snabbladdstationer.

I översynen antas snabbladdstationer som tidigare beviljats statligt stöd bli byggda och ses som en befintlig laddstation. Staten beviljar stöd till snabbladdstationer via Naturvårdsverket, Energimyndigheten och Trafikverket.

Följande platser har beviljats stöd i sommarens utlysning:

Län Vägnummer Sträcka
Norrbotten  827 Mellan Vietas och Appojaure
Norrbotten  392 Mellan Sattajärvi och Lillselet
Norrbotten             625 Mellan Adolfström och Laisvall
Norrbotten             99/404 Mellan Muodoslompolo och Kihlangi
Norrbotten  95 Mellan Polcirkeln och Merkenes
Västerbotten  E12 Mellan Hemavan och Strimasund
Västerbotten  1088 Mellan Kittelfjäll och Gränssjöarna
Västerbotten  90/92 Mellan Östernoret Bro och Torvsele
Västernorrland 348 Mellan Solberg och Yttertällmo

Följande platser har beviljats stöd i höstens utlysning:

Län Vägnummer Plats
Norrbotten 99 Mellan Karesuando och Kätkesuando
Norrbotten 99 Mellan Muodoslompolo och Kihlangi
Norrbotten 392 Mellan Sattajärvi och Lillselet
Norrbotten 99 Mellan Jarhois och Svanstein
Norrbotten 805 Mellan Årrenjarka och Björknäs Lodge
Norrbotten E45 Mellan Moskosel och Suorke
Norrbotten 95 Mellan Polcirkeln och Merkenes
Norrbotten 625 Mellan Adolfström och Laisvall
Norrbotten/Västerbotten 95 Mellan Glommersträsk och Jörn
Västerbotten E12 Mellan Blåviksjön och Bratten
Västerbotten E4 Mellan Bureå och Lövånger
Västerbotten E12/1116 Mellan Tärnafors och Ström
Västerbotten E12 Mellan Hemavan och Strimasund
Västerbotten E45 Mellan Vinliden och Volgsele
Västerbotten 1093/1088/1077/1067 Mellan Dikanäs och Strömnäs
Västerbotten 1057/1052 Mellan Granliden och Västra ormsjö
Västernorrland/Västerbotten 348 Mellan Solberg och Yttertällmo
Västernorrland E14 Mellan Torpshammar och Stöde
Västernorrland/Gävleborg E4 Mellan Harmånger och Årskogen
Jämtland E45 Mellan Hoting och Lövberga
Jämtland/Dalarna/Gävleborg  E45 Mellan Tandsjöborg och Lillhamra
Jämtland/Dalarna/Gävleborg E45 Mellan Emadalen och Noppikoski
Värmland E18 Mellan Granbäck och Rudsbyn
Stockholms län 73 Mellan Nynäshamn och Ösmo
Västra Götaland/Jönköpings län 153 Mellan Ullared och Skeppshult
Östergötland E22 Mellan Valdemarsvik och Sörby 
Kalmar län E22 Mellan Lunds by och Mörtfors
Kronoberg/Kalmar län 23 Mellan Åseda och Viserum
Kalmar län/Blekinge län E22 Mellan Brömsebro och Gökalund

Stationerna ska vara färdigställda och i drift under 2025.

Följande platser har beviljats stöd i vårens utlysning:

Län Vägnummer Plats
Norrbotten E10 Abisko
Norrbotten 870 Nikkaloukta
Norrbotten 394 Tärendö
Norrbotten 95 Aspnäs
Västerbotten E12 Vännäs
Västerbotten 620 Vindeln
Västerbotten 353/92 Bjurholm
Västerbotten 360 Risträsk
Västernorrland 83 Östavall
Västernorrland 315 Överturingen
Jämtland E45/342 Strömsund
Jämtland 535 Ljungdalen
Dalarna 70 Älvdalen
Dalarna E45 Öje
Värmland 62 Sysslebäck
Värmland E16 Värnäs
Kalmar län 37 Högsby

Stationerna ska vara färdigställda och i drift under 2024.

 

Klimatklivet erbjuder liknande stöd

Naturvårdsverket erbjuder liknande stöd för publika laddstationer via Klimatklivet och icke publika laddstationer via Ladda bilen.