Handläggningstider
Hur snabbt vi handlägger ditt ärende beror på vilken typ av transport ärendet gäller, hur du har ansökt och hur komplett din ansökan är.
Turordning i handläggningen
From våren 2024 har vi infört en turordning i handläggningen av ansökningar som baseras på datumet när ansökan registrerades hos oss (diariedatum) och med önskat transportdatum tre dagar fram i tiden.
Vi uppdaterar status i turordningen varje vardag klockan 9.00 och klockan 13. Du får reda på från vilket datum som ansökningar hanteras för tillfället i Trix (du behöver inte vara inloggad för detta).
Turordning i handläggningen i Trix (länk)
Det är i dagsläget svårt att definiera exakt när ett beslut kan förväntas, då det varierar stort med hur många ärenden som kommer in respektive datum.
För ansökningar som kommer in i mycket god tid före det önskade transportdatumet väntar vi normalt med att fatta dispensbeslutet tills någon eller några dagar innan transporten ska utföras. Det beror på att situationen på vägarna (vägarbeten eller annat som medför restriktioner) ofta förändras.
Transporter med haveri eller returtransporter kan hanteras på förtur. Vid haveri behöver den sökande utförligt beskriva varför ansökan ska prioriteras, och returtransporter ska kunna kopplas till ett tidigare ärende. Maila önskemål om prioritering till transportdispenser@trafikverket.se
Förlängd handläggningstid
En ansökan som inte är komplett tar längre tid att handlägga. Handläggningstiden kan också bli längre för ärenden som kräver vidare utredningar eller yttranden från andra myndigheter.
Många ärenden har över tid blivit mer komplicerade. Det rör sig om till exempel vindkraftstransporter och extraordinära dispenstransporter (såsom transformatorer). Vi delar därför in ärendena i tre olika segment: L – normal, XL – komplex och XXL – extraordinär.
Det stora flertalet ärenden är i det första segmentet (L – normal). Här återfinns också ärenden från förtagsanvändare (så kallade FAV- ärenden)
Handläggningstiden för en ansökan om transportdispens varierar också beroende på om du är FAV-användare och gör en stor del av beredningen själv eller om du behöver hjälp från oss.
Ungefär 70 procent av alla ärenden är så kallade FAV-ärenden (ansökningar från företagsanvändare). Där returnerar vi ärendet för rättelser eller kompletteringar om det finns brister. De vanligaste bristerna i FAV-ansökningar är:
- Fel i färdväg. Hänsyn tas inte till de restriktioner som finns i systemet TRIX eller så är start- och slutpunkt felaktigt positionerad i kartan.
- Remisser/samråd. Sökanden har inte tagit hänsyn till vad som anges för aktuell sträcka i remissvar eller ett samråd.
- Transportuppgifter. När handläggare gör en beräkning, stämmer inte uppgifter som angetts i ansökan.
Hur många handläggare jobbar med dessa ärenden?
Trafikverket har för närvarande 15 medarbetare som jobbar med handläggning av transportdispenser. Den 2 september påbörjar vi utbildning av tre ytterligare handläggare, som på lite sikt kommer att förstärka våra resurser. På enheten finns även personer som jobbar med förvaltning av arbetssätt, IT-stöd Trix m.m.
Övergripande statistik
Under 2023 hanterade Trafikverket 31 818 ärenden. Under 2024 ligger antalet ärendet på en något lägre nivå.
Andelen FAV-ärenden var 2023 68 procent.
De fem vanligaste dispenstyperna hittills under 2024 är
- Bred transport med odelbar last (351–450 cm)
- Bred och tung mobilkran (261–310 cm)
- Bred, lång och tung transport med odelbar last 351–450 cm och 24,01–30,0 m
- Bred, lång och tung transport med odelbar last (bredare än 450 cm och längd 24,01–30,0 m)
- Bred och tung transport med odelbar last (351–450 cm)