Denna nyhet är äldre än 6 månader

Information för anläggningsprojekt inför ny järnvägslagstiftning 1 juni 2022

Ny lagstiftning för järnväg träder i kraft 1 juni 2022. Läs nedan om vad som gäller.

Projekt som i sin godkännandeprocess (GOP) anmäls till Transportstyrelsen efter 1 juni tillämpar nya lagen. Pågående projekt kan fortsätta att tillämpa nuvarande lagstiftning under 2022. Etapper med inkoppling 2023 bör planera om för tillämpning av nya lagstiftningen.

Fjärde järnvägspaketet har under april månad beslutats av Riksdagen. Merparten av de förändringarna som fjärde järnvägspaketet medförde för medlemsstaterna inom EU har redan implementerats i nuvarande järnvägslag 2004:519. Regeringskansliet har delat upp nuvarande järnvägslag i fyra nya järnvägslagar, som hanterar olika ämnesområden:

  • Järnvägsmarknadslag
  • Järnvägstekniklag
  • Järnvägssäkerhetslag
  • Lag om nationella järnvägssystem

Trafikverket har lämnat synpunkter under remissrundor för såväl lag, förordning som föreskrift.

Lagarna lämnar inget utrymme för någon övergångsperiod. Berörda företag, kommuner och myndigheter ges ingen tid för implementering av nya lagstiftningen.

Trafikverket behöver vänta med att införa ändringar i rutiner och malla med mera, tills dess den nya lagstiftningen trätt ikraft. Flertalet ändringar kommer inte vara på plats innan lagarna träder i kraft 1 juni.

Godkännandeprocessen påverkas främst av Järnvägstekniklagen. Godkännandestödet, som förvaltar Trafikverkets rutin rörande Transportstyrelsens godkännandeprocess, jobbar med rutinförändringar som sker i och med den nya lagstiftningen.
Det finns ändringar som påverkar rutiner och arbetssätt inom andra verksamhetsområden, som Godkännandestödet inte råder över, vilket medför att nya rutiner inte kommer att vara på plats tills lagen träder i kraft den 1 juni.

Järnvägstekniklagen

Järnvägstekniklagen medger att tidigare utfärdade godkännanden fortfarande gäller och att redan beviljade undantag fortsätter att gälla.
För pågående projekt gäller följande: Pågående ärenden hos Transportstyrelsen omfattas fortsättningsvis av nuvarande lagstiftning (Proposition 2021/22:83 kap 2.2 Järnvägstekniklag övriga bestämmelser punkt 9.). Denna regel medför att alla projekt som är anmälda till Transportstyrelsen och som har planerad inkoppling under sommaren och hösten 2022 kan fortsätta sin hantering enligt de regler som gäller.

Projekt som inte är anmälda till Transportstyrelsen innan 1 juni 2022 behöver tillämpa nya lagstiftningen.

Transportstyrelsen har låtit meddela Trafikverket att långsträckta projekt troligen behöver tillämpa nya lagstiftningen för kommande etapper. Godkännandestödet har bedömt att det inte bör påverka redan anmälda etapper under hösten/vintern 2022. Däremot bör etapper med inkoppling 2023 planeras för tillämpning av nya lagen; även om de redan är anmälda till Transportstyrelsen.
Projekt som är tveksamma och de projekt som önskar stöd i sin bedömning är välkomna att kontakta Godkännandestödets verksamhetsbrevlåda godkannandestodet@trafikverket.se för vidare dialog.

De projekt som är nära förestående att skicka in anmälan om godkännande till Transportstyrelsen, för ibruktagning under 2022, uppmanas att göra en bedömning av om de önskar tillämpa nuvarande lagstiftning eller nya lagstiftningen. Projekt som önskar tillämpa nuvarande lagstiftning uppmanas kontakta Godkännandestödet för dialog och möjlighet att anmäla sitt projekt till Transportstyrelsen innan 1 juni.

Handläggare för Godkännandeprocessen, verksamma inom projekt som berörs av ovanstående råd, uppmanas ta kontakt med projektledningen för dialog och bedömning om hur projektet bör göra. Samordna gärna frågorna inom projektet innan ni kontaktar Godkännandestödet, så projektet får ett samlat svar om vidare hantering.

Använd det GOP-ID som projektet fått av Godkännandestödet, om sådant lämnats, så hamnar frågan hos den kontaktperson inom Godkännandestödet som redan är insatt i projektets åtgärder.

Mer information kring nya ändringar som rör Godkännandeprocessen planeras till efter sommarsemestrarna.