Exemplet är ett projekt med högt satta mål för att halvera klimatpåverkan. Inom projektet skulle en befintlig väg breddas till en 2+1 väg med högre hastighet. Längs vägsträckan fanns även ett antal korsningar som skulle ses över och byggas om.
Illustration: Tyréns
Projektet var en totalentreprenad, men intentionen var att hitta klimatbesparande åtgärder redan under projekteringen för att minska klimatpåverkan samt att få med vissa åtgärder i förfrågningsunderlaget.
Projektet hade klimatansvariga som beräknade klimatpåverkan för projektets olika delar, för olika alternativa lösningar samt bidrog med idéer om klimatbesparande åtgärder. Inom projektet fanns en klimatgrupp med klimatansvariga, beställare, och teknikansvariga för olika delar av projektet som hade regelbundna möten. Det var främst teknikansvariga som tillsammans med klimatansvariga kom med idéer och förslag på åtgärder. I klimatgruppen presenterade även klimatansvariga fortlöpande beräknad klimatpåverkan för olika lösningar. Även mindre fokusgrupper bildades för exempelvis asfaltsfrågor, broar, omledningsvägar.
Ny aktuell klimatkalkyl för projektets totala klimatpåverkan
Ett första steg var att uppdatera klimatkalkylen för projektet. Tidigare klimatkalkyl framtagen till samlad effektbedömning (SEB) var framräknat i Trafikverkets Klimatkalkyl med hjälp av typåtgärder. Dessa typer av klimatkalkyler är grova och inte särskilt användbara när man ska börja räkna på besparingspotentialer och alternativa lösningar. Då projekteringen hade kommit en bit längre och nya kostnadskalkyler med nya mängder tagits fram kunde en ny mer specifik klimatberäkning i Klimatkalkyl göras med hjälp av mer projektspecifika data. Exempelvis togs uppskattningar fram för den extra schakt som krävdes längs vissa sektioner av vägen som låg i djup skärning. Det är också viktigt att tillägga att projektet förändrades under planeringens gång. Dessa förändringar tillsammans med andra gjorde att den beräknade klimatpåverkan i den uppdaterade klimatkalkylen var 30 % högre än den tidigare klimatkalkyl som tagits fram som ett underlag för Trafikverkets samlade effektbedömning (SEB).
Åtgärdsförslag för minskad klimatpåverkan och besparingspotential
Utifrån projektets totala klimatpåverkan och de åtgärdsförslag som föreslogs under de första mötena i klimatgruppen och fokusgrupperna gjordes en grov uppskattning av projektets totala besparingspotential. Den grova uppskattningen baserades på beräkningar av nuvarande projekteringslösning och alternativa lösningar där teknikkunniga hjälpte till med skillnaderna för material, mängder, förändrad vägyta (m2) och schaktmängder (m3) och så vidare mellan olika projekteringslösningar. Andra uppskattningar av besparingspotentialen baserades på klimatansvarigas tidigare erfarenheter av exempelvis klimatsmart betong, asfalt och drivmedel.
Relationen mellan projektets totala klimatpåverkan, projektets totala uppskattade besparingspotential samt besparingspotentialen för de enskilda åtgärderna redovisades för beställare, teknikansvariga och klimatgruppen vilket gav alla en samlad bild av projektets möjligheter. Denna grundläggande information var viktig då besluten om att genomföra eller inte genomföra en åtgärd påverkar projektets besparingspotential som helhet.
Identifierade åtgärder med stor besparingspotential var bland annat: minska omkörningsbar sträcka, alternativ utformning av korsning utan planskildhet och alternativ träbro, mindre asfalt, klimatsmart asfalt, minimera stålräcken och stålinnehåll i räcken och stängsel, masshantering, klimatsmart betong mm.
Livscykelperspektiv Inkluderar trafiken vid alternativ omledning av trafik
För att inkludera klimatpåverkan för omledning av trafiken beräknades klimatpåverkan för olika alternativa lösningar med en eller flera veckors avstängning. I dessa beräkningar användes Trafikverkets Klimatkalkyl för att beräkna klimatpåverkan från tillfälliga vägar och brokonstruktioner, men för att också inkludera klimatpåverkan från trafiken användes emissionsfaktorer från kalkylverktyget EVA. Detta visade sig vara viktigt eftersom flera veckors avstängning och en längre omledning visserligen minskade klimatpåverkan från byggandet av tillfälliga mindre förbifarter, men den betydligt längre resvägen innebar att klimatpåverkan från trafiken ökade. Den lösning som hade lägst klimatpåverkan innebar fler tillfälliga omledningsvägar och en kortare avstängningsperiod på 1 vecka.
För att kunna beräkna klimatpåverkan från trafiken krävdes grova uppskattningar för hur den vanliga trafiken för vägen förändrades när vägen stängdes av och trafiken vart hänvisad till alternativa vägar. Det var även viktigt att uppskatta hur trafiken påverkas av ett vägarbetsområde med lägre hastigheter och många små omledningsvägar.
Beräknad klimatpåverkan - ett viktigt beslutsunderlag
Klimatarbetet fokuserades hela tiden på de val som skulle beslutas i närtid och målet var att ständigt kunna presentera mer noggranna klimatberäkningar för olika alternativa lösningar samtidigt som annat beslutsunderlag togs fram. Andra åtgärder som inte direkt var beroende av beslut under projekteringsfasen prioriterades inte utan beräknades senare. Målet var att klimatfrågan skulle prioriteras och vägas mot andra mål som exempelvis övergripande projektmål, trafiksäkerhet, framkomlighet, geotekniska övervägande, annan miljöpåverkan, landskapspåverkan mm.
Reflektioner
- Att prioritera klimatfrågan och synliggöra eventuella målkonflikter är en nyckel för att minska klimatpåverkan. Andra viktiga frågor som framkomlighet, trafiksäkerhet, buller etcetera har traditionellt legat till grund för beslut och tillskrivs ofta mer tyngd än klimatfrågan.
- Inom projektet föreslogs klimatbesparingsåtgärder som utmanade invanda arbetssätt och beslutsmönster.
- Det är svårt men viktigt att klimatarbetet under projekteringen förmedlas vidare till totalentreprenaden, via specifika krav på entreprenaden men också genom att genomfört klimatarbete under projekteringen kan finnas med som underlag till entreprenören.
- Klimatåtgärder behöver följas upp under själva anläggningsarbetet. Totalentreprenadformen medför en risk för att tankar och idéer från projekteringen går förlorade eller att planerade åtgärder inte genomförs.
Kalkylverktyget EVA