Foto: Jesper Vahlund Företag: Actum Greentech AB
Jätteloka och tromsöloka är invasiva främmande arter som omfattas av krav på hantering och bekämpning enligt EU-förordningen 1143/2014. Arternas tränger undan annan växtlighet genom sina höga och täta bestånd och skadar på så sätt befintliga naturvärden. Arternas växtsaft kan i kombination med solljus ge brännskador på huden och riskerar att skymma sikt vid signaler och plankorsningar.
Trafikverket arbetar med kartläggning och bekämpning av jätteloka (Heracleum montegazzianum) och tromsöloka (Heracleum persicum). Bekämpning av jätteloka och tromsöloka behöver ske på ett metodiskt sätt över flera år för att ge resultat. Bekämpning av jätteloka och tromsöloka är en kostsam process där det i dagsläget inte finns effektiva metoder och resurser för att fullständigt bekämpa alla individer på Trafikverkets fastighet under en kortsiktig period. Med detta som bakgrund har Trafikverket arbetat fram ett arbetssätt för jätteloka och tromsölokabekämpningen för att nå bästa resultat över tid. För att motverka ytterligare spridning av arterna prioriteras åtgärder som förhindrar fröspridning. Det sker dels genom bekämpning innan plantorna går i blom och dels genom kapning och destruktion av blomställningar då blomställningar förekommer.
För att utrota ett bestånd krävs att samtliga individer i ett bestånd bekämpas. Trafikverkets prioriterar därför att fullständigt bekämpa de mindre bestånden samtidigt som de större bestånden kontrolleras utifrån ett spridnings- och säkerhetsperspektiv. Ur ett ekologiskt perspektiv prioriteras Trafikverkets artrika järnvägsmiljöer.
Parallellt med dagens bekämpningsarbete pågår arbete med att testa och utvärdera andra bekämpningsmetoder i syfte att effektivisera dagens arbetssätt.
Jätteloka och tromsöloka bekämpas i huvudsak med kemisk punktbehandling där varje enskild växtindivid penslas med avstrykare. Då bekämpning utförs med metod punktbehandling undantas krav om fasta och anpassade skyddsavstånd enligt NFS 2015:2. Trafikverket väljer ändå att tillämpa skyddsavstånd och dessa beskrivs närmare i Trafikverkets rutinbeskrivning Hantering av restriktionsytor vid kemisk ogräsbekämpning på järnväg (TDOK 2013:0621). Ingen kemisk bekämpning utförs vid regn eller om kraftigt regn (>4mm/h) är prognosticerat inom 6h efter utförd bekämpning, då tillämpas mekanisk metod.
Mekanisk metod används även i vattenskyddsområden, naturreservat, nationalpark och natura 2000-områden. De mekaniska metoder som tillämpas är rotkapning eller klippning.
Ingen kemisk bekämpning sker där allmänheten har tillträde så som plankorsningar och plattformsövergångar. Spårområdet får enligt Järnvägssäkerhetslagen (2022:367) inte beträdas av allmänheten.
Information om när och var bekämpning av jätteloka och tromsöloka kommer att ske kan ses i Körplan för jätteloka och tromsöloka. Observera att körplanen är preliminär. Innan körplanen kan fastställas måste den samordnas med övriga underhållsarbeten och tågtrafik.
Körplan jätteloka och tromsöloka första och andra bekämpningen 2024 (xls, 98 kB)
Hantering av restriktionsytor vid ogräsbekämpning på järnväg, TDOK 2013:0621