Godkännandestödet har uppdaterar rutin och i mallar

Nu har uppdateringar gjorts i Godkännandestödets rutin och samtidigt har sju av våra mallar nu kommit i ny version. Inga omvälvande förändringar har genomförts utan i de flesta fallen är det fråga om små tillägg, förtydliganden eller andra förbättringar.

I rutindokumentet Trafikverkets interna hantering av godkännandeprocess för fasta installationer på järnväg, TDOK 2024:0081 har en del förändringar införts. Bland annat har dokumentet uppdaterats utifrån de förändringar som i juni i år, trädde i kraft i Transportstyrelsen föreskrift gällande godkännandeprocessen (se TSFS 2025:29). Dessa förändringar har inte lett till något förändrat arbetssätt men föranleder en del uppdateringar, framförallt i rutindokumentets Bilaga 1.

Vad som också tydliggjorts i rutindokumentet är att ERTMS-projekt bör anmälas till Transportstyrelsen minst ett år innan inkoppling och att Anmält Organ ska i regel avropas/upphandlas innan bygghandlingen är fastställd.

I rutindokumentet har vi också lyft fram att Transportstyrelsen normalt begär in preliminära rapporter som visar hur långt projektet kommit, innan de utfärdar ett nytt tillfälligt godkännande.

Det har också förtydligats att handläggaren ska kommunicera det önskade senaste-datumet för beslutet  via ansökningsmallen TMALL 0505 (för att vara säker på att beslut om tillfälligt godkännande erhålls i tid före inkoppling). Mer om vilka specifika ändringar som införts i rutindokumentet finner ni i versionsloggen, allra sist i aktuellt dokument.

Att beslutet om linjekategori ändrats till nytt diarienr och nytt datum har förtydligats både i rutindokumentet och i Ställningstagandemallen, TMALL 0016. Den senare har också uppdaterats map hänvisning till samtliga ändringsbeslut för TSD.

I TMALL 0505, Ansökan om godkännande G3/G8, har dokumentförteckningen uppdaterats med ett tillägg om risköverlämning enligt TDOK 2020:0236, aktivitet 2.8. I mallen finns nu också en plats för att fylla i hur långt fram som projektet vill att det tillfälliga godkännandet ska sträcka sig till vilket Transportstyrelsen nu efterfrågar.

TMALL 0227, Intyg överensstämmelse fördraget, har ersatt äldre hänvisning med anledning av att det europeiska Hissdirektivet 2014/33/EU har ersatts av ett nytt direktiv.

Vidare har Transportstyrelsen  efterfrågat att projekten ska ange när de anser ansökan vara komplett för prövning enl § 5. Därför har TMALL 0710, Ansökan om prövning av behovet av nytt godkännande, utökats med information om att projektet anser att ansökan är komplett för en prövning enligt 5 §, TSFS 2022:47.  

Planerat inkopplingsdatum har plockats bort från TMALL 0715, Begäran om tillfälligt godkännande//tillsvidaregodkännande av järnvägsinfrastruktur enligt TSFS 2022:47 för Trafikverkets projekt. Detta för att undvika dubbelarbeten och risken att man glömmer att uppdatera, då informationen redan fylls i TMALL 0505.

Nya versioner har också publicerats av TMALL 0706, Sanningsförsäkran och TMALL 0971 Behovet av nytt godkännande ska inte prövas. För dessa två dokument har endast några smärre uppdateringar i form av förtydliganden och förenkling av text införts.