Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ny järnvägstekniklag

Den 1 juni förändrades järnvägslagstiftningen i Sverige och fyra nya järnvägslagar trädde i kraft. Förändringar i Sveriges järnvägslagstiftning under 2000-talet har till stor del syftat till att bidra till den fria rörligheten inom unionen.

Med hjälp av en rad rättsakter från EU har den Europeiska marknaden öppnats upp. Dessa rättsakter har samlats ihop i olika paket och gått under benämningen järnvägspaket. EUs senaste paketet "Fjärde järnvägspaketet" medförde att Sverige delade upp tidigare Järnvägslag (2004:519) i fyra nya lagar. Dessa nya lagar hanterar olika ämnen, vilket underlättar juridiska hänvisningar och framtida ändringar.

  •  Järnvägstekniklagen (2022:366)
  • Järnvägssäkerhetslagen (2022:367)
  • Järnvägsmarknadslagen (2022:365)
  • Lag om nationella järnvägssystem (2022:368)

Godkännandeprocessen styrs främst av Järnvägstekniklagen. Järnvägssäkerhetslagen reglerar Trafikverkets ledningssystem och säkerhetstillstånd, vilket indirekt har en påverkan på godkännandeprocessen. Järnvägsmarknadslagen reglerar trafikeringen av järnvägen och berör inte godkännandeprocessen.
Den fjärde lagen, Lag om nationella järnvägssystem, hanterar de järnvägsspår inom Sverige som inte är en del av det europeiska järnvägssystemet. De flesta järnvägsspår inom Sverige ingår i det europeiska järnvägssystemet, dock inte i) spår som inte är förbundna med det statliga nätet samt ii) de yttre spår som inte upplåts för kommersiell trafik. Dessa spår förvaltas av andra än Trafikverket, t.ex. kommuner och industrier.

Förändringar enligt Järnvägstekniklagen

Förändringarna som följer av den nya Järnvägstekniklagen påverkar bland annat Godkännandeprocessens tidiga skede, där det avgörs om godkännande krävs och i så fall omfattningen av godkännandet.
Den nya lagen kan på sikt komma påverka avgörandet om huruvida godkännande krävs eller inte. Vid full implementering kan då också omfattningen av godkännandet komma att förändras.

Transportstyrelsen blir av med ett antal mandat i och med den nya lagen. Detta medför bland annat att varje infrastrukturförvaltare får ett större egenansvar än tidigare att besluta i vilken omfattning EG-kontroll ska genomföras. För varje anläggningsändring som ska utföras behöver Trafikverket nu göra en bedömning av om och hur ändringen påverkar tidigare godkännande. Anläggningsändringar som kräver godkännande men som inte omfattas av EG-kontroll, kommer behöva påvisa uppfyllnad av de väsentliga kraven.

Även ansvaret att avgöra vilka TSD-krav som en anläggningsförändring behöver uppfylla har förflyttats från Transportstyrelsen till infrastrukturförvaltaren. Det är nu Trafikverket som bestämmer omfattningen av de TSD-krav som ska uppfyllas.

Framöver kommer Transportstyrelsen inte heller längre att lämna accept för assessorer. Istället kommer detta enbart att hanteras inom Trafikverket.

Transportstyrelsen har fram till idag haft rollen som Utsett Organ, vilka hanterar kontroll av  nationella krav samt de eventuella krav i TSD som kallas "öppna punkter". Denna kontroll har hittills inte varit aktuell i Sverige då inga nationella krav eller öppna punkter har behövt hanteras. Blir det aktuellt i framtiden så är nu detta ansvar överlämnat till andra fristående aktörer att hantera.

En annan förändring i och med den nya lagen är att riskhanteringen enligt CSM-RA får en större koppling till godkännandeprocessen. Detta då väsentlighetsbedömningen har blivit en obligatorisk del i underlaget för att erhålla ett godkännande. Dock är väsentlighetsbedömningen fortfarande inte avgörande för om ett nytt godkännande behövs eller inte.
Vidare kommer en bedömningsrapport från AsBo att behöva skickas in till Transportstyrelsen även inför ett tidsbegränsat godkännande.

Ytterligare förändring som kommer med den nya lagstiftningen är att det för ERTMS-system kommer att krävas ett så kallat förhandsgodkännande från ERA. Detta påverkar endast kommande ramavtalsupphandling (dvs. inte nu gällande ramavtal för ERTMS-system eller avrop från detta).

Transportstyrelsens föreskrift

I samband med fjärde järnvägspaketet tog Transportstyrelsen fram en föreskrift (TSFS 2022:47) som trädde i kraft samtidigt som den nya lagen och som ersatte tidigare föreskrift (TSFS 2010:116). I den nya föreskriften utökar Transportstyrelsen sina krav på det underlag som behöver finnas med vid ansökan om godkännande. Som nämnts ovan krävs nu väsentlighetsbedömning men också metoder för kravspecificering samt underlag om hur tidigare godkännande påverkas.

De av Trafikverkets projekt som anmäldes till Transportstyrelsen före 1 juni 2022 kommer fortsättningsvis att tillämpa tidigare lag och föreskrifter. Transportstyrelsen har uppmanat Trafikverket att tillse att projekt som stäcker sig över lång tid går över till nya lagstiftningen. Godkännandestödet ger som riktlinje att alla ibruktagningar/etapper efter årsskiftet 2022/2023 bör gå över till nya lagen.

De projekt som inte är anmälda till Transportstyrelsen ännu ska tillämpa nya järnvägstekniklagen och Transportstyrelsens nya föreskrift.

Påverkan på godkännandeprocessen i dagsläget

Det finns ännu inga riktlinjer för hur bedömning ska utföras gällande ändringens påverkan på tidigare godkännande; inte heller för när EG-kontroll med Anmält Organ behövs. Därför fortsätter Trafikverket tillämpa TDOK 2014:0071 för att avgöra när godkännande eller EG-kontroll krävs.

Eftersom väsentlighetsbedömningen nu alltid måste skickas in till Transportstyrelsen för alla godkännandepliktiga ärenden, behöver projekten tidigt tillse att denna bedömning finns med i beställningen från VO Planering eller VO Underhåll. Väsentlighetsbedömningen behöver också skickas in för de ärenden där Transportstyrelsen behöver pröva huruvida godkännande krävs eller inte.

Stora delar inom Godkännandeprocessen förblir oförändrade. Mindre ändringar som Godkännandestödet själva kan hantera (mallar och rutin) kommer att uppdateras under november. Övriga förändringar kommer löpande allteftersom implementering av den nya lagstiftningen fortgår.

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Godkännandestödets nyheter.