Trafikstrategiskt arbete – Tillgänglighet i ett hållbart samhälle

Handboken för trafikstrategiskt arbete med underrubriken "Tillgänglighet i ett hållbart samhälle" är framtagen av Trafikverket i samverkan med Sveriges Kommuner och Regioner samt Boverket.

Syftet med handboken är att vägleda planerare och beslutsfattare i arbetet med trafikfrågor, till exempel i form av en trafikstrategi som är anpassad efter den egna kommunens eller regionens förhållanden. Handboken sätter transportsystemet i sitt sammanhang och sammanlänkar olika områden inom samhällsplaneringen. Den visar även hur frågor om tillgänglighet konkret kan hanteras i kommunal planläggning och regional planering vilket ger förutsättningar att hantera avvägningar mellan motstående intressen i de olika planeringsprocesserna. Handboken erbjuder stöd i utformningen av transportsystemet så att det bidrar till samhällets utveckling samt en god och hållbar livsmiljö.

Ersätter handboken Trafik för en attraktiv stad

Handbok för trafikstrategiskt arbete ersät­ter handboken Trafik för en attraktiv stad (TRAST). Fokus ligger framförallt på det bredare tillgänglighetsbegreppet snarare än trafik. Arbetet utanför tätorter inkluderas. Processen är anpassad efter EU:s vägledning Guidelines for developing and implemen­ting a Sustainable Urban Mobility Plan. Det trafikstrategiska arbetet baseras på modellen att tillgänglighet består av rumslig närhet (markanvändning), fysisk mobilitet (transportsystem) och digital tillgänglighet (telekommunikationssystem).

Prioriteringsordningen för hållbar tillgänglighet när en strategi skapas föreslås baseras på följande ordning; digital tillgänglighet, lokalisering av målpunkter, gång, cykel och annan mikromobilitet, transport med delat fordon samt egen transport med motordrivet fordon.

Regional fördjupning

Trafikverket har publicerat en fördjupning till "Handbok för trafikstrategiskt arbete" som fokuserar på tillgänglighetsfrågor på regional och mellankommunal nivå. Fördjupningen bygger helt på handboken och de båda dokumenten är tänkta att användas tillsammans. Det regionala trafikstrategiska arbetet har en stark koppling till den regionala utvecklingsstrategin, länsplaner, kommunalt trafikstrategiskt arbete och kommunal fysisk planering. Den huvudsakliga målgruppen för rapporten är de tjänstepersoner och politiker på regional nivå som arbetar med utveckling och tillgänglighet. Länk till fördjupningen hittar du via länken nedan till Rapporter om trafikstrategiskt arbete.

Uppdaterade fördjupningar

Sedan många år har olika fördjupningar tagits fram som avser att ge kunskap och bakgrund till det trafikstrategiska arbetet. Dessa är nu omarbetade och anpassade till det bredare synsättet på tillgänglighet. Istället för ett antal fördjupningar finns nu två dokument:

  • "Kunskap om trafikstrategiskt arbete  – Fördjupningsdokument till Handbok för trafikstrategiskt arbete" Många av processerna som leder till vägval och slutsatser som tillsammans bildar en trafikstrategi, behöver baseras på aktörssamverkan och successivt ökande engagemang från förtroendevalda. I ”Handbok för trafikstrategiskt arbete” beskrivs mycket av det processkopplade arbetet. I ”Kunskap om trafikstrategiskt arbete” ges bakgrundskunskap kring angelägna kvaliteter i samhället som är kopplade till det trafikstrategiska arbetet.
  • "Metoder för trafikstrategiskt arbete – Fördjupningsdokument till Handbok för trafikstrategiskt arbete" Här finns beskrivningar av metoder för utredningar kring till exempel trafiksäkerhetsfrågor, hantering av gods och utveckling av handelsområden.

Den nya handboken för trafikstrategiskt arbete liksom fördjupningarna hittar du på sidan Rapporter om trafikstrategiskt arbete, se länk nedan.