De långsiktiga prognoserna bygger ytterst på ett ekonomiskt scenario från långtidsutredningen och på prognoser över bränslekostnadernas utveckling. När verklig utveckling inte överensstämmer med de långsiktiga prognoserna så uppstår en avvikelse. Prognoserna innehåller inte konjunkturella variationer vilka finns i verkligheten vilket innebär att även om en långsiktig prognos äraldrig så bra så kommer verkligheten att slingra sig som en orm kring trenden. Exempelvis kunde långtidsutredningen inte förutsäga Finanskrisen 2008 med stagnerande biltrafik som ett av resultaten eller den mycket kraftiga tillväxten 2014.
Utvecklingen av transportarbetet totalt följer utvecklingen av bilresandet. Under 1970- och 80-talen så underskattades bilresandets utveckling i prognoserna, från 1990-talet så har det överskattats,1)* men i mindre och mindre utsträckning. Prognoserna över antalet körda km per bil har stämt relativt väl de senaste åren.
Prognoserna resultat ska ses som vilken utveckling som kan förväntas givet att de förutsättningar som antagits inträffar. En viktig förutsättning är att trafikpåverkande beslutad politik genomförs.
1)* SIKA-rapport 2005:4 Transportprognoser sedan 1975.