Väg E6.20 Västerleden sträckan Järnbrottsmotet - Röda stensmotet

Syftet med åtgärdsvalsstudien är att definiera Västerledens funktion på kort och lång sikt, både för personresor och godstransporter, och sätta det i relation till omgivande stadsutveckling.

Bakgrund

Västerleden, från Järnbrottsmotet  till Röda stensmotet, är en viktig väg till och från Göteborgs hamn och industrierna på Hisingen och utgör även den huvudsakliga vägförbindelsen för boende väster om leden för att ta sig till arbete eller studier. Västerleden är också utpekat riksintresse för kommunikation i det övergripande transportsystemet och fyller en viktig transportfunktion både på regional och lokal nivå.

Leden är hårt belastad och under högtrafiktimmar uppstår köbildning, främst i anslutning till Gnistängstunneln som därmed utgör en flaskhals. På vissa sträckor finns busskörfält, dock ej genom Gnistängstunneln, vilket gör att bussar fastnar tillsammans med övrig trafik vid köbildning. Gnistängstunneln är därför systemkritisk för kollektivtrafiken. Frölunda torg pekas i strategiska dokument ut som en viktig tyngdpunkt med stort lokalt och regionalt intresse. Frölunda, Järnbrott och Kungssten är också utpekade som viktiga bytespunkter i kollektivtrafiksystemet.

Göteborgs Stads ambition är att utveckla en sammanhållen och grön stad, bland annat genom förtätning av bostäder och verksamheter och att trafiksystemet ställs om så att det bidrar till ett mer hållbart resande. Förutom att förtäta i innerstaden, ska Göteborg även förtätas i den så kallade Mellanstaden där stora delar av Frölunda, Tynnered och Högsbo ingår. I Målbild Koll2035 – den gemensamma målbilden för hur kollektivtrafiken ska utvecklas i Göteborg, Mölndal och Partille – är ett Metrobussystem, tänkt att trafikera den så kallade mellanstadsringen som utgörs av Söderleden, Västerleden, Lundbyleden samt E6 mellan Tingstadsmotet och Åbromotet.

Idag utgör Västerleden en kraftig barriär för boende och verksamma i Frölunda och Tynnered. Detta på grund av att grundläggande målpunkter kopplade till goda levnadsförhållanden återfinns på olika sidor om leden.

Syfte och mål

Syftet med åtgärdsvalsstudien är att definiera Västerledens funktion på kort och lång sikt, både för personresor och godstransporter, och sätta det i relation till omgivande stadsutveckling. Som utgångspunkt skapas en samlad bild över trafiksituationen på Västerleden på kort sikt samt trafikutvecklingen på längre sikt utifrån olika trafikscenarios och med hänsyn till omkringliggande kommunal exploatering. Vidare ska utredningen studera utformning och genomförbarhet av kollektivtrafikstråk på Västerleden enligt konceptet Metrobuss.

Målet med åtgärdsvalsstudien är att utifrån de slutsatser som dras kring ledens framtida funktion och genomförda trafikanalyser föreslå åtgärder utifrån fyrstegsprincipen på både kort och lång sikt, för att möta identifierade behov och svara upp mot den målbild som satts upp inom studien.

Åtgärdsvalsstudien påbörjades under 2022 och beräknas klar i slutet av 2024.

Intressenter

Huvudansvarig för åtgärdsvalsstudien är Trafikverket och intressenter är i första hand Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Västtrafik. Intressenter är även andra närliggande kommuner, polis, räddningstjänst samt naturligtvis invånare och näringsidkare längs stråket samt alla trafikanter godstransportörer som använder leden.