Abonnemang MobiSIR

Du kan välja mellan fem olika MobiSIR-abonnemang: Bas, Spårarbete, Fordon, Data eller ETCS. Här hittar du även priser för MobiSIR-abonnemang.

Abonnemang

  • Bas
    För dig som behöver mobiltelefoni. SMS och roaming med Tele2 och Telia ingår.

  • Spårarbete
    För dig som arbetar på eller intill spår, till exempel i en arbetsgrupp, och behöver ett abonnemang med unika tjänster utefter järnvägsspåret. För att kunna använda tjänsterna måste du ha en telefon av typen GPH (General Purpose Handheld) eller OPH (Operational Purpose Handheld) som stöder så kallade ASCI-tjänster. Utöver alla bastjänster** i Bas får du möjlighet att registrera funktionsnummer (inte tågnummer) och möjlighet att delta i och initiera gruppanrop samt funktion för nödanrop.

  • Fordon
    För tågförare eller ombordpersonal som behöver ett abonnemang med unika tjänster utefter järnvägsspåret. Detta abonnemang är även särskilt avsett för fast monterad lokradio på fordon. För att kunna använda tjänsterna måste du ha lokradio (8 W Cab-radio) eller OPH (tillåten i fordon i Sverige under övergångsperiod, yttre antenn ett krav) eller GPH (ombordpersonal). Utöver alla bastjänster** i Bas får du möjlighet att registrera tågnummer och du får kostnadsfria samtal till Trafikverkets driftledningscentraler via kortnummer.

  • Data
    För dig som behöver datakommunikation maskin-till-maskin (för till exempel modem och radiomoduler). GPRS och seriell kretskopplad data 9,6 Kbit/s ingår. Telefoni och roaming ingår inte.

  • ETCS
    Speciellt anpassat dataabonnemang enbart för ombordutrustning för ERTMS eller ETCS. Telefoni och roaming ingår inte. Kretskopplad data 9,6 Kbit/s, kretskopplad data 4,8 Kbit/s, sms.

GSM-R-telefoner

GSM-R-telefoner tillhandahålls av Malux. Se under "Länkar".

Beställ abonnemang

För att beställa abonnemang, fyll i formuläret "Beställningsformulär för MobiSIR" här nedan. När vi tagit emot din beställning får du svar via e-post. Abonnemang levereras normalt inom en vecka från beställning. Vid beställning av ett större antal abonnemang, eller där särskild konfigurering eller anpassning krävs, kan leveranstiden bli längre.

Frågor

Har du frågor och vill kontakta oss, fyll i meddelanderutan som du hittar under "Kontakta oss". Där kan du ställa dina frågor, så kontaktar vi dig.