Capcal (Kapacitetsberäkning av korsning)
Capcal, kapacitetsberäkning av korsning, är ett program för beräkning av kapacitet och framkomlighet i vägkorsningar.
Under hösten 2025 aviserade Trivector att de ser flera utmaningar med att fortsätta att förvalta och vidareutveckla Capcal. Sammantaget innebär dessa utmaningar ökade kostnader och resursbehov, t ex för att utveckla kodstrukturen, framtagande av ny licensmodell med mera. Trafikverket har inte det ekonomiska utrymmet för att kunna finansiera detta och parterna har därför gemensamt tagit beslutet att avveckla förvaltning och utveckling av Capcal från och med 1 januari 2026.
En sista release av Capcal kommer att göras i början av 2026 och omfattar ett pågående utvecklingsarbete samt buggrättning. Alla befintliga licenskunder kommer att få tillgång till denna nya programversion. Capcal kommer efter årsskiftet kunna användas på samma sätt som tidigare även i framtiden, med skillnaden att Trivector inte erbjuder support eller kurser.
Trafikverket kommer under 2026 att arbeta på en förenklad lösning för att göra kapacitetsberäkningar genom att utveckla de beräkningsbilagor (kalkylblad) som finns till dokumentet Trafikverkets TRVMB Kapacitet och framkomlighetseffekter. Trafikverket kommer att informera på denna webbsida när den förenklade lösningen finns på plats.
Capcal används för att beräkna kapacitet och framkomlighetseffekter för ej signalreglerade och signalreglerade korsningar samt cirkulationsplatser vid given utformning och reglering och trafikflöden. Även skyttelsignal kan beräknas. Capcal innehåller också en modul för beräkning av effekter och samhällsekonomiska kostnader. Capcal följer Trafikverkets metodbeskrivning TRVMB Kapacitet och framkomlighetseffekter (TRV 2013:64343), kapitel 4-6.