Juli 2025: Nyheter om miljökrav för entreprenader
I detta nyhetsbrev informerar vi om vad som pågår i Beställargruppens arbete med de gemensamma miljökraven för entreprenader.
Gemensamma miljökrav för entreprenader
Kravdokument och vägledning
Vid årsskiftet lades en uppdaterad version (v.2) av 2024 års krav ut på vår webbsida. Kort därefter lades en uppdaterad vägledning ut. Det har arbetats vidare med införandet av dessa kompletteringar i våra olika organisationer och vi upplever att de har tagits emot väl.
Trafikverket, Stockholms stad och Malmö stad har infört kravuppdateringarna. I Göteborgs stad har Stadsmiljönämnden tagit beslut och kommunstyrelsen och kommunfullmäktiges beslut väntas inom kort, för att uppdateringarna ska bli gällande i alla deras olika bolag och förvaltningar.
Uppföljning och utveckling
En uppföljning av 2018 års kravs efterlevnad, som skedde under 2024, har nu sammanfattats. Den visar bl.a. att 90% av Stockholmsprojekten (kontrakt från 2022 - 2024) uppfyllde kravet om 20% förnybar inblandning. De flesta fordon och arbetsmaskiner uppfyllde miljökraven (92%). Icke godkänd hydraulolja konstaterades i ca 8% av arbetsmaskinerna, vilket var något bättre än tidigare år. En hel del brister gällande kraven på kemiska produkter samt material och varor kunde också konstateras.
En arbetsgrupp kopplad till Beställargruppen har under våren arbetat med informationsinsamling och omvärldsanalys för en vidare utveckling av nollutsläppskraven för tunga fordon och arbetsmaskiner i storstäderna. Dessutom har en analys av andel nollutsläppsfordon och elektrifieringsgrad, genomförts i storstädernas
pågående projekt. En rapport är på gång att tas fram som sammanfattar resultatet från arbetet. Olika kravnivåer har också diskuterats men vi behöver få in mer av branschens synpunkter på bl.a. hur snabbt en omställning till en elektrifierad fordons- och maskinflotta kan ske. Ambitionen är att vi ska ta upp detta på städernas kommande leverantörsdagar.
Elektrifiering och klimatpåverkan
Trafikverkets klimatkonferens "Infrastrukturens klimatpåverkan" i mars fokuserade på målet om en klimatneutral infrastruktur senast 2040, ett teknikskifte, innovation och samarbete för att minska klimatpåverkan. Goda exempel togs upp från tex. Norrbotniabanan och vägprojektet E4 Sikeå–Gumboda.
BAUMA-mässan i München i april presenterade mycket av det senaste utbudet av elektrifierade fordon och arbetsmaskiner. Lastbilar från t.ex. Volvo Trucks, Scania och MAN samt maskiner från VCE, Hitachi, Hyundai och Komatsu visades.
Och i juni hölls den 38:e EVS-mässan i Göteborg om elektrifierade transporter och elektromobilitet, framtidens fordon, laddning och batterier m.m. Via länken nedan kan man ta del av några av höjdpunkterna:
EVS 38 - YouTube
Sveriges kommuner och landsting (SKR)
Vi nämnde i förra nyhetsbrevet att vi gärna ser fler kommuner som använder kraven och i slutet av februari kommunicerades kraven i SKR:s nyhetsbrev ”Aktuellt om trafik och infrastruktur”.
Anmäl ditt intresse för nyhetsbrevet på vår webbsida!
Till webbsidan
Har du frågor och synpunkter? Hör av dig till Yvonne Hedelin via e-postformuläret under Kontaktuppgifter ovan.