Åtgärder mot spårhalka

Under september – november drabbas tågtrafiken av störningar som orsakas av spårhalka. För att minska störningarna är det viktigt att vi arbetar tillsammans och att vi alla gör vad vi kan med hänsyn till våra olika roller och möjligheter.

Spårhalka, även kallat lövhalka, är ett problem för tillförlitligheten hos järnvägstransportsystemet under perioden för spårhalka, huvudsakligen vecka 36–46. Halkan orsakas av krossade löv, smörjfett och andra föroreningar som tillsammans med fuktigt väder skapar en beläggning på rälsen. Halkan gör att tågen får svårare att stanna och att ta sig upp för branta backar. 

Generellt gäller att alla intressenter måste vara med och bidra med det de själva kan påverka, för att transporterna ska kunna utföras med god kvalitet under den tid då spårhalka kan förekomma. Det är viktigt att vi samverkar över gränserna för att kunna nå framgång i att minska effekterna av spårhalka.

Ett förebyggande arbete

All bekämpning av spårhalka görs i förebyggande syfte. Åtgärder genomförs under vecka 36–46. Uppstår ytterligare behov i samband med dessa veckor utförs åtgärder där behov påtalas. Spårhalka kan förekomma under hela året men våra banor är som mest sårbara under hösten, då halkan är mer frekvent. Spårhalka går inte att helt eliminera, men med olika åtgärder kan man minska risken för störningar.

Det finns flera metoder för att bekämpa spårhalka, den mest effektiva metoden är att stryka rälen med en gel ”Elektra-Gel”. Elektra-Gel är ett vattenbaserat medel som består av vatten, sand och stålkulor. Genom att lägga på Elektra-Gel på rälens överkant skapas en friktionsyta.

Bekämpningen med Elektra-Gel kan utföras maskinellt eller för hand. Tvätta spåren med ång- och högtryckstvätt är en annan metod som Trafikverket använder. Behandlingen görs ett par gånger per vecka upp till flera gånger dagligen beroende på banans trafikmängd och tid på säsongen.

Lokföraren har en viktig roll

Anpassat körsätt

Lokförare använder all kunskap om banan de kör på, var det finns stigningar som kan påverka körningen. Lokförarens körningssätt kan ha en stor betydelse. Störningar i trafiken kan minskas genom att undvika acceleration om lokföraren anpassar körningen efter rådande väderlek.

Sandning

Flera av dagens lok är utrustade med sandhållare. Sanda spåren kan förbättra fiktionen och på så vis hjälpa sitt eget och andras tåg ute i trafiken. Tågen som kör nedförsbackar kan förbättra friktionen för tågen som kör upp i backar.

ATC/ETCS

Ändra inställning för ATC/ETCS, omkopplare för bromsverkan eller inställning ”låg adhesion”.

Rapportera

Att lokföraren rapportera halkan till trafikledningen kan varna kollegor för halka, därefter kan lokföraren anpassa körningen efter spårens tillstånd.

Järnvägsföretagens ansvar

  • Informera och utbilda lokförare.
  • Tågoperatörer har ett stort ansvar när det gäller reducering av tågvikter under halkperioden. Statistiken visar att en stor andel av förseningar under de senaste åren kan kopplas ihop med tågvikter. Under spårhalkeperioden kan det behövas extra drag på tågen samt reducering av vikterna.
  • Stänga av rälssmörjningen på lok och se till att sandningsutrustningen på loken är fylld och fungerar.
  • Se över och göra nödvändigt underhåll på fordonen.

Trafikverkets ansvar

  • Ta fram beredskapsplan som beskriver hur vi tillsammans förebygger och vidtar åtgärder inom eget ansvarsområde, för att minska årstidsrelaterade störningarna.
  • Uppdatera och bevaka beredskapsnivåer.
  • Kalla till uppstartsmöten med järnvägsföretagen.
  • Dela ut information på lokförarforum.
  • Åtgärda hastighetsbegränsningar på kritiska platser.

Varje år, under 10 veckors period med start från vecka 36 och enligt upplagt schema och med förebyggande syfte, bekämpar Trafikverket spårhalka genom att tvätta eller/och lägga på friktionsmedel Elektra-Gel 2003 på rälen.

Löpande arbete

  • Uppstartsmöten regioner.
  • Daglig avstämning med operativa ledare.
  • Veckomöten med branschen.
  • FOI projektet järnvägsväder. Fokus under hösten
    att i god tid identifiera halt spår och att följa upp
    koder kopplat till spårhalka.
  • Informerar järnvägsföretagen vid upprepad
    spårhalka.
  • Utföra busk och trädröjning
  • Stänga av viss smörjutrustning.