Minsta tillåtna avstånd mellan en väg och en järnväg anges i Trafikverkets standard – Infrastrukturprofiler "Krav på fritt utrymme utmed banan, TRVINFRA-00004 Infrastrukturprofiler ".
Avståndet är dels ett tvingande minimiavstånd beroende på elsäkerheten och det fria utrymmet som krävs för järnvägstrafiken, dels ett av avstånd som beror på hastigheten på vägen och järnvägen. Det största värdet av minimiavståndet och det hastighetsberoende avståndet ska väljas.
Av flera skäl måste det vara ett visst avstånd mellan en järnväg och en väg-, cykel- eller gångbana. Det krävs normalt samma avstånd från gång- och cykelbanor som från bilvägar. Det avstånd som krävs beror bland annat på följande faktorer:
- fritt utrymme utmed banan som krävs för järnvägstrafiken
- krav på elsäkerhet
- snöröjningsutrymme
- risk för avkörning eller urspårning
- risk för lossnande is från tåg
- höjdskillnad mellan väg och järnväg
- hastighet på väg respektive järnväg.
Minimiavståndet
Minimiavståndet enligt Elsäkerhetsverkets föreskrift ELSÄK-FS 2022:1 ska det horisontella avståndet mellan en spänningssatt del och en vägkant uppgå till minst 4 meter.
Vid beräkning av minimiavståndet uppstår enligt "TRVINFRA-00004 Infrastrukturprofiler" tre olika fall av tvingande avstånd:
- Om kontaktledningsstolparna står mellan spåret och vägen är minimiavståndet från spårmitt till vägkant 8 meter
- Om kontaktledningsstolparna står på andra sidan järnvägen är minimiavståndet från spårmitt till vägkant 5 meter
- Om järnvägen inte är elektrifierad är minimiavståndet från spårmitt till vägkant 4 meter.
Alla mått anger det horisontella måttet från spårmitt till närmaste vägkant. Om vägen ligger på en högre nivå än järnvägen och räcke saknas, bör måtten ökas med 1,5 gånger nivåskillnaden. Är höjdskillnaden stor kan vägens och järnvägens normalsektioner bli dimensionerande.
Hastighetsberoende värde
Rekommenderat minsta värde i meter från spårmitt, se tabell nedan, beror på hastigheten på järnvägen och vägen. Om vägen ligger på en högre nivå än järnvägen och räcke saknas bör avstånden ovan ökas med 1,5 gånger nivåskillnaden. Avstånden enligt kan i vissa fall minskas genom skyddsåtgärder, exempelvis skyddsräcke, mur eller vall.
|
Hastigheten på vägen, km/h |
Hastighet på järnvägen, km/h |
≤60 |
70–80 |
90–100 |
≥110 |
<50 |
4 m* |
10 m |
15 m |
20 m |
50–100 |
7 m* |
15 m |
20 m |
25 m |
>100 |
10 m |
15 m |
20 m |
25 m |
Hastighetsberoende avstånd mellan Järnväg och Väg i meter. Källa VGU. Publikation 2015:086.
* Krav avseende elsäkerhet medför att det normalt behövs större mått.
Fritt utrymme mellan bro och järnväg
Vid planering av nya planskilda korsningar är det viktigt att beakta vilka utrymmen som krävs för att inte påverka järnvägsanläggningens funktion eller försvåra dess framtida underhåll och utveckling.
När det gäller överbyggnader över järnväg anges normalt det fria utrymmet i höjdled från den högst belägna rälskanten (se tabell nedan). I normalfallet behöver detta avstånd vara minst 6,5 meter. Kravet på det fria utrymmet i höjdled kan dock variera beroende på hastigheten på banan, om banan är elektrifierad, kontaktledningens konstruktion samt på överbyggnadens utsträckning i järnvägens längdled. För oelektrifierade järnvägar där hastigheterna är under 100 km/tim och längden på överbyggnaden är kortare än 15 meter, kan det exempelvis räcka med en fri höjd på 5,3 meter. På elektrifierade järnvägar där hastigheterna överskrider 200 km/tim kan det dock vara nödvändigt med en fri höjd över 6,5 meter. Under vissa förhållanden kan måtten enligt tabellen också behöva utökas, exempelvis för riktigt långa hinder, som tunnlar. Den fria höjden behöver också utökas om det är en betongkonstruktion med ett tvärmått på mindre än 0,20 meter, en stålkonstruktion, en aluminiumkonstruktion eller en träkonstruktion. Detta på grund av risk för fortskridande ras vid påkörning. Se även Krav Brobyggande B.1.3.2.
Det horisontella avståndet från spårmitt till brokonstruktionen ska på rakspår vara minst 3,0 meter. I kurvor och vid rälsförhöjning krävs större avstånd. Normalt rekommenderas dock ett minsta avstånd på 5,5 meter från spårmitt. Det möjliggör byggande och framtida underhåll av brokonstruktionen utan att trafiken på järnvägen måste stängas av. För vägar som passerar under järnvägen ska den fria höjden normalt vara minst 4,7 meter. För gång- och cykelbanor krävs normalt minst 2,5 meter. För närmare information om utrymmeskrav för vägar hänvisas i första hand till Krav för Vägar och gators utformning (VGU).
Hastighet km/h |
Fri höjd under fasta konstruktioner (m)* |
Längd ≤ 15 m |
Längd >15 m |
≤ 130 |
6,0 (5,3) |
6,2 (5,5) |
130 – 200 |
6,3 |
6,5 |
>200 – 360 |
6,7 |
6,7
|
Minsta fria höjd under fasta konstruktioner. Källa: TDOK 2014:0555 Banöverbyggnad – Infrastrukturprofiler. Mått inom parantes gäller vid spår som inte beräknas bli elektrifierade.
* För spår med rälsförhöjning ska höjden räknas från högsta rälen. Anordnas sektionsutliggare alternativt växelutliggare under den fasta konstruktionen ska höjderna i tabellen ökas med 0,3 m.