Information inför nytt växeldriv Alstom MET-SE

Trafikverket har avtal med Alstom för försörjning av växeldriv, MET-SE. Grundavtalet gäller till 2039. Innan Trafikverket kan börja använda MET-SE som standarddriv så måste produkten genomgå processen för tekniskt godkännande.

Processen för tekniskt godkännande drivs av Trafikverket inom projekt Om-Läggnings-Anordning 24, OLA-24. I dagsläget är denna process försenad på grund av att produkten inte blivit godkänd i Trafikverkets tester. Nya tester med uppdaterad version av MET-SE kommer initieras i början av 2026.

Enligt uppdaterad plan ska MET-SE genomgå erfarenhetsdrift på 7 platser i Sverige under vintern 2027–2028. I enlighet med denna plan kan vi ha ett tekniskt godkännande på plats under hösten 2028, vilket innebär att växlar som installeras under 2029 kan komma att utrustas med MET-SE driv beroende på utfall av tester och erfarenhetsdrift.

Hand som håller verktyg intill rälsens spår.
Noggrann kontroll av kravbilder och mätning av toleranser och rörelser som växeldrivet hanterar, allt under säkra förhållanden för att inte någon ska komma i kläm under arbetet. 
Man i varselkläder arbetar med rälsen.
Två team, OLA-24 samt Alstoms växeldrivsteam deltog i denna utvärdering som kommer att fortsätta med ytterligare tester fram till erfarenhetsdriften 2027. På bilden (i gult) Jan- Erik Meyer och Martin Holmberg, UHtsp2. 

Viktigt info till våra verksamheter och investeringsprojekt

Tills vidare: Planera och projektera för Easyswitch. Projektet OLA-24 kommer informera:

  1. De projekt som kommer beröras av erfarenhetsdrift.
  2. När projekteringsstöd, instruktioner för prefab-montage, underhållsprogram (vilket underhåll som ska göras)  och underhållskoncept (hur underhållet ska genomföras) kommer tillhandahålls av projektet.
  3. När hela Trafikverket ska börja använda MET-SE som standarddriv, detta göres i god tid så planeringar och projekteringar hinns med.

Frågor angående växeldrivsprojektet ställs till:

Projektledare; Görgen Edenhagen, gorgen.edenhagen@trafikverket.se
Tekniskt stöd; spårväxlar; Jan-Erik Meyer, jan-erik.meyer@trafikverket.se
Tekniskt stöd; signal; Ulf Kristiansson, ulf.kristiansson@sweco.se

Projektsponsor; Rikard Granström: rikard.granstrom@trafikverket.se