Roller
Beskrivning av rollerna i Plk-webb.
Flera personer (roller) måste samverka i Plk-webb för att på ett korrekt sätt registrera och uppdatera data för plankorsningarna.
Plk-webb har tre roller
Beställare: Den som beslutar om förändring av en plankorsning inklusive uppdatering av data.
Planerare: Den som på beställarens uppdrag genomför projektet genom att skapa aktiviteter. Planeraren kan utse ett planerarbiträde.
Utförare: Personer med detaljkompetens som ser till att de aktiviteter som planeraren har tilldelat dem blir utförda och återlämnade till planeraren.
![Flödesschema som visar vad beställare, planerare och utförare gör med arbetsobjekten i systemet.](/contentassets/ed1aa9927b0d46f4945d6aa05da8a83b/arbetsgang_arbetsobjekt_750x526.jpg)
Bilden beskriver arbetsgången mellan beställare, planerare och utförare.
För större bild klicka här (pdf, 1 MB)
Aktiviteter
En aktivitet är en specifik arbetsuppgift som en utföraren genomför. Planeraren beslutar om vilka aktiviteter som ska genomföras.
Arbetsobjekt
Alla aktiviteter i ett projekt måste samlas i ett arbetsobjekt. När beställaren har skapat ett arbetsobjektet kan beställaren lägga till aktiviteter. När arbetsobjektet är stängt går det inte att lägga till nya aktiviteter.