Finansiellt stöd till fordonsägare och tågoperatörer
Ring eller mejla för mer information om finansiellt stöd till fordonsägare och tågoperatörer
EU ger bidrag till installation av ERTMS ombord på lok och motorvagnar.
Processen för att få ett järnvägsfordon utrustat med ERTMS och fullständigt godkänt enligt europeiska lagar och regler är en stor utmaning. För att lyckas krävs både kunskap och erfarenhet hos alla inblandade parter.
Trafikverket samordnar ansökningar, och leder och koordinerar arbetet i form av gemensamma projekt.
Kravet för fordonsägaren för att få bidragspengar är att fordonet har ett ERTMS-ombordsystem installerat och att det följer den gemensamma EU-standarden i TSD.
Tidigare stöd från EU
2012 beviljades 80 miljoner kronor i stöd av EU. Detta resulterade i att 79 fordon byggdes om och blev godkända av Transportstyrelsen. Green Cargo, SJ, Transitio, VR Track och Beacon Rail ansökte om och beviljades EU-bidrag. (CEF 2012)
2016 lämnades ytterligare en ansökan in. Den var resultatet av ett stort gemensamt arbete mellan 13 svenska fordonsägare och Trafikverket. Denna gång beviljade EU stöd med cirka 100 miljoner kronor till sex fordonsägare: Green Cargo, LKAB, Nordic Re-Finance, SJ, Skånetrafiken och Transitio. Totalt ska 74 fordon uppgraderas till Baseline 3 och 71 fordon som har ATC ska utrustas med ERTMS till 2024. (CEF 2015)
2017 söktes cirka 320 miljoner kronor för 296 fordon. EU beviljade stöd för 205 fordon med ett bidrag på cirka 210 Mkr. Projektet är nu omförhandlat och 67 fordon ska utrustas med ERTMS Baseline 3 till 2024. Green Cargo och LKAB deltar i projektet. (CEF 2016)
2019 söktes cirka 485 miljoner kronor för 395 fordon. EU beviljade stöd för 136 fordon och ett bidrag på cirka 140 Mkr. Projektet är nu omförhandlat och 34 fordon ska utrustas med Baseline 3 till 2024. Deltagande företag i ansökan var Transitio, Region Blekinge, Hallandstrafiken, Skånetrafiken, Hector Rail, LKAB och SJ. Hector Rail har lämnat projektet. (CEF 2017)
2020 söktes cirka 100 miljoner kronor för 13 prototypfordon. EU beviljade bidrag på hela det sökta beloppet. Projektet är nu omförhandlat och 11 prototypfordon ska utrustas med Baseline 3 till 2024. Deltagande företag är Transitio, Sandahls Equipment, Nordic Re-Finance, SJ, Tågåkeriet i Bergslagen, Västtrafik och Östgötatrafiken. (CEF 2019)
2022 söktes cirka 550 miljoner kronor för 519 fordon. EU beviljade cirka 400 miljoner kronor för 370 fordon. Projektet är under omförhandling och planeras att avslutas 2027. Deltagande företag är Transito, BLS Rail, Green Cargo, Sandahls Equipment, Nordic-Re-Finans, Skånetrafiken, Västtrafik, Östgötatrafiken. (CEF 2021)
2024 söktes cirka 50 miljoner kronor för 48 fordon. EU beviljade ca 45 miljoner kronor för 42 fordon. Projektet planeras att avslutas 2027. Deltagande företag är Region Skåne, SJ och Tågåkeriet i Bergslagen. (CEF 2023)
2025 (januari) söktes cirka 70 miljoner kronor för att utrusta 63 fordon inklusive 4 prototyper med Baseline 3 till 2028. Deltagande företag är Nordic Re-Finance och AB Storstockholms Lokaltrafik. Utvärdering av ansökningar pågår. (CEF 2024)
Teknisk specifikation för driftskompatibilitet, TSD
ERTMS-utrustade fordon i kommersiell trafik har funnits i Sverige sedan Botniabanan öppnade i augusti 2010. Dessa fordon, bland andra Transitios Regina, Norrtågs Corradia och SJ:s RC6, har inledningsvis fått tillfälliga och tidsbegränsade säkerhetsgodkännanden av Transportstyrelsen. Samma sak gäller även för alla andra fordon som hittills har utrustats med ERTMS i Sverige, till exempel Green Cargos Td- och Rd-lok. Orsaken till detta är att tidigare versioner av ombordsystem inte har uppfyllt alla krav i TSD.
TSD är en förkortning för Teknisk specifikation för driftskompatibilitet. Medlemsländerna ska följa denna efter EU-beslut. Besluten har omfattat strategiskt utpekade järnvägskorridorer, men många länder väljer en nationell strategi för införandet för att slippa en situation med flera olika system i drift samtidigt. Sverige är ett av dessa länder. Sveriges riksdag slog i järnvägslagen 2004 fast att all investering och reinvestering på järnvägen ska följa TSD. Det innebär att det nya signalsystemet efter hand ska införas i hela Sverige. Numera ska samtliga fordon godkännas av den Europeiska järnvägsmyndigheten, ERA. Trafikverket och leverantörer av signalsystem ska bevisa för ERA att TSD följs och att kraven på trafiksäkerhet uppfylls.