I detta avsnitt redovisas checklistor på sådant Trafikverket anser bör beaktas vid översiktsplanering.
Exploatering nära vägar, järnväg, flygplatser, hamnar och terminalanläggningar får inte påverka möjligheten till drift och underhåll eller utveckling enligt framtida behov. Behoven kan lämpligen tydliggöras på mark- och vattenanvändningskartan.
Många av aspekterna i denna checklista kan med fördel utgöra delar av en trafikstrategi. En trafikstrategi kan utgöra en inarbetad del av översiktsplanen eller vara ett separat dokument parallellt med översiktsplanen.
Samråd och dialog
Trafikverket vill vara med i dialog och samråd för översiktsplaner om:
- Vision och inriktning mot ett hållbart samhälle.
- Miljöbedömning och upprättande av miljökonsekvensbeskrivning enligt 6 kap. 11–18 §§ miljöbalken.
- Eventuella åtgärdsvalsstudier som bör genomföras kopplade till översiktsplaneprocessen.
- Markanspråk och influensområde för riksintresse för kommunikation, både befintliga och framtida anläggningar.
- Influensområden kring transportanläggningar, inklusive flygplatser och hamnar, det vill säga det område kring själva anläggningen där särskild hänsyn behövs vid byggnation.
- Skyddsområden vid flygplats, där det är önskvärt att MSA-ytorna alltid redovisas i kommunernas översiktsplaner tillsammans med de hinderbegränsande ytorna.
- Instrumentflygplatser som är utpekade riksintressen, utgör en yta med 500 meters utbredning i sidled räknat från rullbanans centrumlinje ut till ett avstånd längs banans förlängning om 1500 meter från bantröskeln samt influensområden för buller och hinderbegränsande ytor.
- Förändringar i miljön som berör statliga byggnadsminnen och kulturhistoriska trafikmiljöer som förvaltas av Trafikverket.
- Förändringar i miljön som berör faunapassager som förvaltas av Trafikverket.
Checklista för tillgänglighet och hållbart transportsystem
Följande lista är en sammanställning av sådant som Trafikverket anser bör beaktas vid översiktsplanering för att skapa ett transportsystem för alla.
- Åtgärder för att bidra till god tillgänglighet inom hållbarhetens ramar.
- Effekter och konsekvenser av föreslagen bebyggelsestruktur på trafikarbetet samt fördelning mellan olika trafikslag.
- Långsiktig strategi eller helhetsgrepp kring trafikfrågorna och hur dessa stödjer tillgänglighet i ett hållbart samhälle, inarbetad i översiktsplanen eller separat i en trafikstrategi.
- Hållbara res- och transportval (mobility management).
- Hur stationsnära områden ska användas för att optimera kollektivtrafiken.
- Jämställt transportsystem, anpassat för alla grupper: vuxna, män, kvinnor, barn, personer med funktionsnedsättning etc.
- Mellankommunala cykelstråk.
- Vägar för kollektivtrafik, bil, cykel och gång samt nödvändiga ytor för parkering och uppställning av cyklar, bilar, bussar med mera.
- Tillämpning av fyrstegsprincipen.
- Perspektivet hela resan.
Säkerhet och konflikter
- Effekter och konsekvenser av föreslagen bebyggelsestruktur och infrastruktur på trafiksäkerheten för berörda trafikantgrupper.
- Åtgärder för en säker trafik.
- Prioriterade stråk för transporter av farligt gods.
- Nya och förändrade passager av väg eller järnväg som följd av förändrad markanvändning, bebyggelsestruktur eller infrastruktur samt barriäreffekter.
- Varudistribution och godstransporter.
- Hänsyn till näringslivets transporter.
- Relation till det nationella nätet för godstrafik.
Miljö och hälsa
- En geografisk beskrivning av kommunens problemområden i relation till miljökvalitetsnormer, miljömål och riktvärden för buller, luft och vatten som en utgångspunkt till planering av hur människor ska bo och vistas.
- Effekter och konsekvenser av föreslagen bebyggelsestruktur och infrastruktur på luftkvalitet, buller och vibrationer, klimat, landskap, energi och vatten (yt- och grundvatten) samt förslag på hur negativa konsekvenser ska åtgärdas.
- Vattenverksamhet, enligt 11 kap. miljöbalken.
- Lämpliga områden för service till trafikanter: rastplatser, informationsplatser med mera.
Landskap
- Planering med hänsyn till natur- och kulturvärden och landskapets form.