Malmö – ramavtal 8
Sverigeförhandlingens storstadsavtal i Malmö innebär att 9 kollektivtrafikobjekt till en investeringskostnad om 3,4 miljarder kronor byggs ut samordnat med 13 cykelobjekt och 28 550 bostäder i Malmö, Lomma och Kävlinge.
Innehåll i korthet
- Åtta nya linjer för MalmöExpressen (BRT) eller Stadsbuss med eldrift byggs ut och öppnar för trafik löpande fram till 2031. De åtta nya linjerna är:
- Linje 2 Lindängen-Söderkulla-Nyhamnen
- Linje 3 Ringlinjen
- Linje 4 Bunkeflostrand/Limhamn-Segevång
- Linje 5 Stenkällan-Rosengård-Västra Hamnen
- Linje 6 Klagshamn-Fortuna Hemgården
- Linje 8 Lindängen-Hermodsdal-Västra Hamnen
- Linje 9 Ön/Limhamn-Värnhem
- Linje 10 Malmö C-Lorensborg-Hyllie IKEA Hubbhult
- Malmöpendeln – Lommabanan etapp 2 genomförs för att möjliggöra persontrafik med halvtimmestrafik. Två nya stationer byggs i Lomma kommun. Malmöpendeln – Lommabanan etapp 2 beräknas öppna för trafik år 2026.
- Malmö kommun ansvarar för att färdigställa 28 550 bostäder fram till år 2035. Åtagandet kan genomföras genom egen försorg eller genom annan markägare/entreprenör.
- Cykelobjekt byggs ut till en investeringskostnad om cirka 570 miljoner kronor. Dessa objekt har en koppling till kollektivtrafikobjekten och ska underlätta ett hållbart resande och öka kollektivtrafiksatsningarnas attraktivitet.
- Region Skåne ansvarar för fordon och byggandet av depå/depåanslutningar.
- Samtliga belopp är i prisnivå januari 2016.
Sverigeförhandlingens ramavtal 8 – Malmö har godkänts av samtliga parters beslutande församlingar under år 2018.
Uppföljning av Sverigeförhandlingens ramavtal i Malmö sker genom en partssammansatt styrelse. Regeringen har utsett Catharina Håkansson Boman som statens ledamot tillika ordförande i styrelsen. Trafikverket bistår med resurser till sekretariatet.