Bakgrund
Väg 23 har en viktig långväga funktion, för både gods och persontrafik. Väg 23 är utpekad som funktionellt prioriterad utifrån tillgängligheten för långväga personresor med bil, dagliga personresor med bil samt godstransporter. Sträckan mellan E22 (Rolsberga) och Hässleholm har under en längre tid varit utpekad som en brist i regional infrastrukturplanering kopplat till vägens funktion att binda samman Skåne med Småland och vidare norrut till Östergötland. God framkomlighet är även en viktig regional och lokal förutsättning i utbytet mellan centralorter, för de boende och för verksamheter utmed sträckan.
Vägen utgör utmed vissa delsträckor en barriär som påverkar boendemiljön, den lokala tillgängligheten samt natur- och kulturmiljön. Väg 23 går genom flera samhällen bl.a. Höör. Framför allt upplever boende att det är den tunga trafiken som är problematisk samtidigt som flera avsnitt med låg hastighet begränsar framkomligheten för genomfartstrafiken. Vägen går också genom Ringsjö-sundet som har höga natur- och kulturvärden.
Det här har vi utrett
Syftet med utredningen är att forma en inriktning för utvecklingen av väg 23 på sträckan genom att rekommendera åtgärder som skapar bättre tillgänglighet nationellt, regionalt och lokalt för både persontrafik och gods, bättre trafiksäkerhet, samt bättre förutsättningar för en god bebyggd miljö i stråket väg 23 mellan E22 och Tjörnarp. Inriktningen och de rekommenderade åtgärderna ska bidra till att tydliggöra förutsättningarna för den kommunala planeringen. För Region Skåne är det av intresse att få ett aktuellt beslutsunderlag till den regionala transportinfrastrukturplanen. Studien omfattar både ett utredningsområde och ett influensområde. Utredningsområdet var väg 23 från E22 i söder vid Rolsberga till Tjörnarp i norr.
Aktuellt
Utredningen rekommenderar att delar av paket Ö+ föreslås som ett nytt regionalt namngivet objekt i den kommande Regional transportinfrastrukturplan för Skåne år 2026–2037. Det nya objektet ersätter det befintliga regionala namngivna objektet ”23 Ö Höör Höör/Hörby”, i den Regionala transportinfrastrukturplanen för Skåne år 2022–2033. Trafikverket påbörjar upphandling av vägplaner för projektet under år 2025/26.
Det regionalt namngivna objekt innefattar följande åtgärder:
- Mötesseparering väg 13, mellan trafikplats Norrehe E22–Fulltofta, inkl. GC-väg Kulleröd–Fulltofta
- Framkomlighets- och trafiksäkerhetsåtgärder i trafikplats Norrehe på väg 13
- Ombyggnad av befintlig cirkulationsplats mellan väg 13 och väg 23
Övriga rekommenderade åtgärder i utredningen hanteras inom potterna för trafiksäkerhet och gång- och cykel i Regionala transportinfrastrukturplan för Skåne. Detta innefattar bland annat korsningsåtgärder genom Höör, Ludvigsborg och Nybykorset; trafiksäkerhetshöjande åtgärder i Snogeröd och Gamla Bo; Gång- och cykelväg Ängsbyn–Bosjökloster, samt förutsättningar för ett kommunalt väghållarskap för del av väg 23 genom Höör.
Åtgärdsvalsstudie – Väg 23, E22–Tjörnarp (pdf, 11,8 MB)