EKU (Ekonomisk kontraktsuppföljning)
EKU är ett webbaserat systemstöd som används för att nå spårbarhet och uppföljning av mängder/aktiviteter i samtliga kontraktsformer (AB04, ABT06, ABK09). EKU är även avsett för att skriftligen hantera underrättelser i kontrakt.
Systemet nyttjas i uppdrag/projekt för att underrätta varandra vid kontraktsmässiga förtydligande, ändringar, överenskommelser och ÄTA. Systemet används av båda kontraktsparter.
Åtkomst
Du som leverantör ska arbeta och leverera i EKU, inloggning sker via eku.trafikverket.se
Vänd dig till din kontaktperson hos Trafikverket för mer information om åtkomst, hur du ansöker om inloggningskonto samt för att få behörighet.
Exempel på förekommande arbetssätt
Det är alltid ditt unika kontrakt som styr arbetssätt och metodik i kontraktet. Informationen nedan ska ses som exempel på förekommande arbetssätt.
Information från Mängdförteckning inarbetas i EKU av beställaren. Information från betalningsplan inarbetas i EKU av beställaren och/eller leverantören.
I underrättelsedelen av systemet kan du skapa och registrera, behandla och föra dialog samt komma överens om åtgärd och reglering.
Din uppgift som leverantör är att regelbundet fylla i uppgifter om utförda mängder/aktiviteter samt underrättelser, överenskommelser och ÄTA. Redovisningen godkänns av Trafikverket och ligger till grund för ett faktureringsunderlag, som systemet skapar efter godkända uppmätningar. Faktureringsunderlaget ska bifogas vid er fakturering.
Användarhandledning och information
Olika uppdrag/projekt/kontrakt kommer att hantera stödmaterial på olika sätt så vänd dig till din kontaktperson hos Trafikverket för mer information. Ta gärna upp dialog om tillgång till stödmaterial redan på startmöte.