Beställarens uppföljningssystem, BUS

På denna sida har vi samlat information rörande Beställarens uppföljningssystem (BUS).

BUS (Beställarens uppföljningssystem) är ett system där Trafikverkets granskning och uppföljning av leverantör dokumenteras och hanteras. Systemet hanterar idag Granskning av projektplan, säkerhetsplan, miljöplan och arbetsmiljöplan samt Uppföljningar inom områden som kvalitet, risk, säkerhet, trafiksäkerhet, elsäkerhet, miljö, sociala krav samt byggherrens arbetsmiljöuppföljning.

Systemet möjliggör likriktad och effektiviserad hantering och dokumentation. BUS ger även möjlighet att aggregera data som kan analyseras och kommuniceras inom Trafikverket så väl som till våra leverantörer.

Exempel på förekommande arbetssätt

I systemet skapas både en rapport och en sida med de anmärkningar samt förbättringsförslag som konstaterats. På denna sida kan du som leverantör direkt bemöta anmärkningen/förbättringsförslaget samt se vilka ärenden som är pågående och avslutade.

När du är inloggad i BUS som leverantör kan du endast se ärenden, där du blivit tillagd som kontaktperson av Trafikverket.

Åtkomst

För att få åtkomst till BUS behöver du som användare ha ett Externt användarkonto (90-konto) samt behörigheten ”BUS-atgardshantering-ext”.

Ansökan om behörighet måste godkännas av Trafikverkets projektledare, men behöver inte göras separat för varje projekt. Kontakta Trafikverkets projektledare i det projekt du ska arbeta med för mer information gällande ansökan om användarkonto och behörighet.

Användarhandledning och information

I dokumentet länkat nedan ”Användarmanual till BUS för leverantörer” finns stöd i hur systemet fungerar och vilken behörighet som krävs.