Aktuell information om prestandaproblem

På denna sida berättar vi om arbetet med de prestandaproblem vi har haft och fortfarande har under vintern 2024 och våren 2025.

Aktuellt just nu

2025-03-21: En av de åtgärder vi just nu jobbar med för att identifiera var vi har prestandaproblem är genom en s.k. PAL analys

PAL (Performance Analysis of Logs)

PAL-verktyget läser in loggar för prestandaövervakaren och analyserar den med hjälp av komplexa, men kända tröskelvärden (tillhandahålls av leverantören). Verktyget genererar en HTML-baserad rapport som grafiskt kartlägger viktiga prestandaräknare och genererar varningar när tröskelvärden överskrids.

Detta ger oss information om vilka delar i systemet som vi ev. behöver utföra förändringar kring.

Vi har genomfört själva PAL och levererat inspelningsfilerna till gruppen som analyserar. Analysarbetet pågår och kommer att resultera en rapport samt intern genomgång för att förstå resultatet. Därefter kommer vi att kunna bedöma vilka andra åtgärder vi behöver utföra.

Andra åtgärder

Under kommande dagarna, arbetar vi med att utreda hur vi på bästa möjliga sätt kan utföra schemalagda och automatiska omstarter av våra inloggningsservrar. Tidpunkten och möjligheterna utreds innan vi kan ta beslut om dessa. Vi försöker självklart hitta en lucka där dessa omstarter ska kunna ske där det påverkar användare minst. Exempel på förslag som finns är varannan vecka, nätter mellan söndag och måndag. Vi får återkomma med mer information när beslut är taget.

Samtidigt tar vi fram statistik utifrån de larm som våra interna system skickar, för att kunna jämföra hur prestandan och andra tekniska fel kan ha förändrats under tiden som problem uppstod och tiden efter de förändringar vi hittills har genomfört.

2025-03-12: Fortsatta prestandaproblem i Gus

Vi har under en längre period haft prestandaproblem i Gus. I arbetet med dessa har tyvärr andra problem uppstått. Vi har gjort tekniska uppgraderingar, förbättringar och anpassningar och bytt ut en stor del av den tekniska infrastrukturen enligt Trafikverks riktlinjer. Vi har även gjort förändringar i vår Gus-miljö för att uppnå en högre it-säkerhet med tanke på dagens risker, men även installerat ny och förbättrad funktionalitet.

Trots att vi noga testat dessa ändringar, har oväntade komplikationer uppstått som kan ha påverkat dig som användare. Därför pågår det ett omfattande detektivarbete för att undersöka, analysera och åtgärda dessa prestandautmaningar. Vi använder olika metoder för att hitta fel baserat på antalet användare och mängden data som bearbetas.

Många experter både från Trafikverket och våra leverantörer hjälper till i arbetet. Arbetet är intensivt, och vi förstår att detta påverkar er. Vi tackar er därför för ert tålamod och vi lovar att göra vårt yttersta för att komma i klarhet med dessa tekniska utmaningar vi har för tillfället. Rättningar/Justeringar kan komma att genomföras i systemet, vi försöker genomföra detta med så bra framförhållning som möjligt.

Fortsätt felanmäla

Vi önskar att ni fortsätter felanmäla problem med prestanda och stabilitet i GUS. Det är bra för oss att löpande få feedback på hur det fungerar, både om det blir bättre eller sämre. Felanmäler gör ni enklast till e-postadressen gussupport@trafikverket.se

Förbättrad kommunikation

Vi vill bli bättre på att kommunicera vad som händer så nu försöker vi nå ut lite bredare med denna övergripande information med riktade mejl, på anslagstavlan i Gus Maximo och på denna webbsida. Framöver kommer vi primärt att använda av denna webbsida för löpande information. Nu under denna aktiva period så har vi ambitionen att uppdatera informationen minst en gång per vecka, allt för att hålla dig som användare fullt informerad.