Tvistlösning
Om det råder fortsatt oenighet om Trafikverkets orsakskodning efter att BONO, BONO+ eller BRIO har avslutats har berörda avtalsparter möjlighet att initiera en tvistlösning.
Tvistlösningsfunktion fattar samtliga beslut i tvistlösningsprocessen.
Kontaktpersoner för Begäran om tvistlösning orsakskod eller inställelseorsakskod kommer att finnas angivna i bilaga a (kontaktbilaga) till TRAV.
Trafikverkets avtalspart kan bifoga underlag till ansökan om tvistlösning orsakskod eller inställelseorsakskod för att styrka sin begäran. På grund av den begränsade handläggningstid som finns för tvistlösning förväntas att omfattande underlag antingen sammanfattas eller att det i underlaget preciseras vad som är relevant för den aktuella tvisten. Tvistlösningsfunktionen fattar beslut utifrån tillgänglig information och genomförd utredning.
Tvistlösningen startar så snart som begäran om tvistlösning är Trafikverket tillhanda.
Beslut i ärendet meddelas parterna senast tio arbetsdagar efter att tvistlösningen startat.
Du hittar mer information om processen för tvistlösning i samband med orsakskodning på vår sida Järnvägsnätsbeskrivning 2024.
Järnvägsnätsbeskrivning 2024
Tvistlösning orsakskod
Begäran om Tvistlösning orsakskod efter avslutad BONO ska ha kommit in till Trafikverket senast under kalenderdag tolv efter den kalenderdag då tågläget påbörjades.
Begäran om tvistlösning orsakskod efter avslutad BONO+ ska ha kommit in till Trafikverket senast under kalenderdag 18 efter den kalenderdag då tågläget påbörjades.
Avtalsparten kan skicka in begäran om tvistlösning orsakskod via ”Min sida – extern anslutning” eller via formulär. Fyll i formuläret ”TMALL1213” som du hittar i mappen ”Tvistlösning orsakskod eller inställelseorsakskod” på sidan Blanketter och mallar som tillhör styrande dokument.
Blanketter och mallar som tillhör styrande dokument
Använd länken "Instruktion för ifyllnad av begäran tvistlösning orsakskod" för att se hur du ska fylla i blanketten.
Instruktion för ifyllnad av begäran tvistlösning orsakskod (pdf-fil)
Om avtalsparten använder formuläret för tvistlösning orsakskod ska det skickas till den e-postadress som anges i formuläret.
Endast ett BONO eller BONO+ ärende ska anges per begäran. Ange alltid det ärendenummer som begäran om tvistlösning gäller.
Om det är möjligt för avtalsparten att använda sig av BONO+ efter avslutad BONO måste denna möjlighet utnyttjas innan eventuell tvistlösning kan initieras.
Tvistlösning inställelseorsakskod
Begäran om tvistlösning inställelseorsakskod efter avslutad BRIO ska ha kommit in till Trafikverket senast under kalenderdag 30 efter den kalenderdag då beslut i BRIO-ärendet fattades.
Avtalsparten kan skicka in begäran om tvistlösning inställelseorsakskod via ”Min sida – extern anslutning” eller via formulär. Fyll i formuläret ”TMALL1212” som du hittar i mappen ”Tvistlösning orsakskod eller inställelseorsakskod” på sidan Blanketter och mallar som tillhör styrande dokument.
Blanketter och mallar som tillhör styrande dokument
Använd länken "Instruktion för ifyllnad av begäran tvistlösning inställelseorsakskod" för att se hur du ska fylla i blanketten.
Instruktion för ifyllnad av begäran tvistlösning inställelseorsakskod (pdf-fil)
Om avtalsparten använder formuläret för tvistlösning inställelseorsakskod ska det skickas till den e-postadress som anges i formuläret.
Endast ett BRIO-ärende ska anges per begäran. Ange alltid det ärendenummer som begäran om tvistlösning gäller.