Nytt arbetssätt för väder- och årstidsstyrda beredskapsplaner
Trafikverkets arbete med att skapa beredskap inför störningar kopplade till väder och årstider är väl etablerat. Nyligen avslutades ett arbete med syfte att vidareutveckla samt göra beredskapsarbetet mer enhetligt.
Det nya arbetssättet ska ge ännu bättre förutsättningar för beredskapsarbetet inför årstider och trafikstörande väderförhållanden inom järnväg. Genom att säkerställa att alla berörda arbetar på samma sätt och använder samma begrepp, mallar och rutiner.
Målsättningen är att minska effekten av väderrelaterade störningar. Genom att sätta igång åtgärder i god tid så att konsekvenser av besvärligt väder får så liten påverkan som möjligt för resenärer och kunder.
Den första årsberedskapsplanen som tas fram med det nya arbetssättet är Sommarberedskapsplanen 2017.
Det här är nytt
- Det nya arbetssättet klargörs i riktlinjen som är ramverket för hur Trafikverket, järnvägsföretagen och entreprenörer gemensamt planerar, tillämpar och följer upp väder- och årstidsstyrd beredskap. Du hittar riktlinjen längre ner på denna sida.
- En årlig fastställd tidplan:
Sommarberedskap vecka 25–33
Höstberedskap vecka 37–46
Vinterberedskap vecka 46–11
Vårberedskap vecka 12–20 - En väderstyrd beredskap att använda när de årstidsstyrda beredskapsplanerna inte är aktiverade.
- Gemensam nomenklatur för tillämpning av beredskapsnivåer.
- De 4 beredskapsnivåerna (Riskläge, Förhöjt riskläge, Allvarligt läge, Krisläge) ska användas i beredskapsarbetet under alla årstider.
- Fasta gemensamma mallar för nationella beredskapsplaner och uppföljningsrapporter, det tillkommer en vår- och höstberedskapsplan. Ta del av mallar längre ner på sidan.
- De regionala beredskapsplanerna utgår och ingår som bilagor i de nationella planerna.