Beredskapsplan sommar - järnväg
Här kan du läsa mer om hur Trafikverket, järnvägsföretag och entreprenörer samarbetar och förbereder sig för att vara beredda på de utmaningar varje årstid innebär.
Sommarberedskap gäller under vecka 23-35. Under sommaren genomför Trafikverket många banarbeten, eftersom trängseln är mindre under denna period. Spårbyten, utbyggnad och växelarbeten är några exempel. Vi underhåller järnvägen under hela året men vissa arbeten är lättare att genomföra under sommarhalvåret med tanke på temperaturer och väder. Sen försöker vi planera våra arbeten på bästa sätt tillsammans med järnvägsföretagen så att man inte ska störa trafiken mer än nödvändigt.
Så kan sommarväder och väderorsakade händelser påverka järnvägsanläggningen
Torr vegetation på banvallen ökad risk för gräsbränder, som i sommartorka även kan sprida sig till skogsområden längs banan.
Långvariga höga temperaturer ökar belastningen på teknisk utrustning som kan bli överhettad och skapa driftstörningar och stopp.
Kontaktledningen kan utvidgas på grund av värme under varma sommardagar. Det krävs att motvikter på kontaktlednings sektioner har tillräcklig rörelsemån från mark.
Långvarigt regn (även lågintensivt) kan ge upphov till översvämningar och/eller höga vattenflöden i vattensystemen. Det kan ge problem med belastning på banvallar, vattentrummor och brofundament med ökad risk för genomspolning och bortspolning.
Solkurvor
Risken för att solkurvor ska uppstå är störst varma dagar under perioden maj – augusti och speciellt i maj-juni då stora temperaturskillnader mellan natt och dag uppträder. Störst är risken under lugna, heta och soliga dagar, då rälstemperaturen kan stiga till 40 - 55 °C. Solkurvor uppträder ofta på eftermiddagen när lufttemperaturen är som högst.