Foto: Lennart Johansson
Stockholm – ramavtal 6
Sverigeförhandlingens storstadsavtal i Stockholm innebär att fyra kollektivtrafikobjekt till en investering på 25,1 miljarder kronor byggs ut samordnat med 30 cykelobjekt och 100 370 bostäder i Stockholm, Huddinge, Solna, Täby, Vallentuna och Österåker.
Innehåll i korthet
-
En ny tunnelbana från Älvsjö till Fridhemsplan byggs ut med sex mellanliggande stationer. Planerad byggstart är år 2025 och tunnelbanan beräknas öppna för trafik år 2034.
-
Spårväg syd byggs ut mellan pendeltågsstationerna i Flemingsberg och Älvsjö med mellanliggande hållplatser. Spårvägen beräknas öppna för trafik år 2033.
-
Roslagbanan förlängs till city och går i tunnel från Universitet via Odenplan. Förlängningen omfattar två nya stationer vid Odenplan och T-centralen. Roslagsbanan beräknas öppna för trafik år 2037.
-
Tunnelbanestation Södra Hagalund byggs ut längs den planerade Gula linjen. Stationen beräknas öppna för trafik år 2028.
-
Stockholms stad, Huddinge kommun, Solna stad, Täby kommun, Vallentuna kommun och Österåkers kommun ansvarar för att färdigställa 100 370 bostäder fram till år 2035.
-
Cykelobjekt byggs ut i Huddinge kommun, Stockholms stad och Täby kommun för underlätta ett hållbart resande och öka kollektivtrafiksatsningarnas attraktivitet.
-
Region Stockholm finansierar även fordon, depåer och depåanslutningar.
- Samtliga belopp är i prisnivå januari 2016.
Sverigeförhandlingens ramavtal 6 – Stockholm har godkänts av samtliga parters beslutande församlingar under år 2018.
Uppföljning av Sverigeförhandlingens ramavtal i Stockholm sker genom en partssammansatt styrelse. Regeringen har utsett Catharina Håkansson Boman som statens ledamot tillika ordförande i styrelsen. Trafikverket bistår med resurser till sekretariatet.