Varför behöver jag ansöka om att teckna ett avtal med Trafikverket?
Enligt jordabalken (1970:994) måste en ledningsägare som drar en ledning inom en fastighet teckna ett avtal med fastighetsägaren, det vill säga Trafikverket. Det gäller både mark- och luftledningar.
Trafikverket tecknar också avtal som infrastrukturförvaltare när någon annan äger järnvägsfastigheten och då måste du teckna ett separat avtal med fastighetsägaren om markåtkomst.
Bandel km+m eller koordinater?
Trafikverket tar med fördel emot koordinater för korsningspunkten samt start- och slutpunkt vid längsgående schakt. Dessa behöver anges i SWEREF 99 TM.
Trafikverket har delat in järnvägsnätet i mindre delar som kallas bandelar. Inom en bandel finns en längdmätning som anges i kilometer + meter. Längs varje bandel finns kilometertavlor som anger när en ny kilometer börjar. Ledningens läge anges i meter från den senaste kilometertavlan i banans längdriktning.
Läget för en korsning mellan en ledning och järnvägen skrivs så här: Bandel 524 km+m: 239+756
Information om bandelsnummer på en viss plats finns i Sveriges Järnvägar på karta:
NJDB - Sveriges järnvägsnät på en karta
Hur hittar jag information om vilken bandel som ska anges i ansökan?
Se Sveriges Järnvägar på karta (NJDB):
NJDB - Sveriges järnvägsnät på en karta
Kan jag ange koordinater istället för km+m i ansökan?
Du kan ange korsningspunkten samt start- och slutpunkt för längsgående ledning i Sweref 99 TM med en mätnoggrannhet på ca +/- 1 meter.
Exempel på översiktskartor (pdf, 1,5 MB)
Exempel detaljkarta korsande och parallell ledning (pdf, 107,1 kB)
Exempel detaljkarta avstånd till objekt (pdf, 198,7 kB)
Exempel på ortofoto (pdf, 362,7 kB)
Exempel på luftprofil (pdf, 122,8 kB)
Exempel på plan och profil för VA-ledningar (pdf, 266,6 kB)
Behöver jag göra en ansökan om jag enbart ska filma eller spola en befintlig ledning?
Nej, kontakta underhållsingenjören för bandelen.
Vilka handlingar ska jag bifoga till min ansökan?
Du ska bifoga en översiktskarta, mer detaljerade kartor och foton som tydligt visar var du tänker dra ledningen inom Trafikverkets fastighet och var den korsar järnvägen. Ange också det kortaste avståndet mellan närmaste spårmitt och schaktkant för ledningar som dras parallellt med järnvägen.
Om bygglov krävs ska godkänd bygglovshandling bifogas ansökan. Om godkänd bygglovshandling saknas i ärendet så kommer Trafikverket inte att kreditera eventuella fakturor om bygglovet senare nekas.
Om er ansökan avser en befintlig ledning ska ni skicka in avtal för ledningen, kan ni inte hitta ert avtal ska ni kontakta Trafikverket via nedanstående formulär och efterfråga ert avtal.
För ansökan som avser schakt eller tryckning där åtgärden är närmare än 10 meter från närmaste brodel så ska Byggnadsverk kontaktas, se Kontaktuppgifter.
Schakt och tryckning i närhet av bro får inte påverka brokonstruktionen. Det betyder att du måste bifoga en tydlig ritning som redovisar schaktens/tryckningens läge i förhållande till bron i din ansökan.
Du måste skicka in en beskrivning av var bron ligger, typ av ledning samt en förslagsskiss över passage eller infästning i bro. Beskrivningen skickar du till Trafikverkets kontaktpersoner för bro.
Du får därefter ett förhandsbesked om det är möjligt att gå vidare enligt förslaget och upprätta arbetsritning. När arbetsritningen är godkänd ska denna signeras av broförvaltare samt bifogas ledningsansökan.
Kontaktpersoner
- Lars Olof Andersson
Blekinge län, Hallands län, Jönköpings län, Kalmar län, Kronobergs län, Skåne län
- Gunnar Torvaldsson
Hallands län, Västra Götalands län, Värmlands län samt Öppningsbara järnvägsbroar
- Valle Janssen
Dalarnas län, Gävleborgs län, Jämtlands län, Västernorrlands län Västmanlands län, Södermanlands län, Uppsala län, Östergötlands län, Örebro län
- Jonathan Lindström
Gotlands län, Stockholms län
- Tommy Höjsten
Norrbottens län, Västerbottens län
Sprängning
Vid sprängarbete i närhet av spårområdet ska det ske ett samråd med beställare för att säkerställa att Trafikverkets anläggning inte riskerar att skadas. Samrådet ska dokumenteras och undertecknas av beställare och utförande entreprenör. Se TDOK 2015:0223 nedan.
TDOK 2015:0223 om sprängarbete sker vid elektrifierat spår
Vad är en samförläggning?
Det är när flera ledningar från olika ledningsägare läggs i samma schakt eller dras i samma skyddsrör/kanalisation, och en av förläggarna är huvudförläggare och utför arbetet. Alla ledningsägare som ska samförlägga behöver skicka in en egen ansökan med sina egna uppgifter.
Det räcker inte med att skicka in en kopia på samförläggarens ansökan. Dock så behöver ansökningarna spegla varandra vad gäller kartmaterial, tvärsektion mm. Det är respektive ledningsägares skyldighet att förse Trafikverket med dessa uppgifter.
Jag är ombud för ledningsägaren, behöver jag en fullmakt? När behövs fullmakt?
Ja, fullmakt ska alltid bifogas till ansökan, om ansökan ska hanteras av annan person än ledningsägaren. Ska din ansökan hanteras av annan än ledningsägaren, det vill säga av ett ombud? Då behöver du lägga till en fullmakt i ansökan. Här hittar du exempel på hur en fullmakt kan se ut.
Exempel på fullmakt för ombud vid ledningsansökan väg, fastighet och järnväg, en person (pdf, 187 kB)
Exempel på fullmakt för ombud vid ledningsansökan väg, fastighet och järnväg, flera personer (pdf, 187 kB)
Vilka tecknar Trafikverket avtal med för ledningsärenden järnväg?
Trafikverket tecknar avtal med alla ledningsägare och avtalen tecknas med den juridiska ägaren av ledningen.
Nu finns möjligheten att signera avtal digitalt via Trafikverkets signeringstjänst. Ledningsägare ges möjligheten att identifiera sig elektroniskt via bankid och signera avtal digitalt. När du signerar ett avtal digitalt så lagras dina personuppgifter hos Trafikverket enligt GDPR, se www.trafikverket.se/gdpr.
Kan en blivande ekonomisk förening skicka in en ansökan utan organisationsnummer?
Ja, ansök i en kommande medlems namn och komplettera med namnet på föreningen och organisationsnumret när det är klart. Om avtalet redan är upprättat ändrar Trafikverket motpart via ett tilläggsavtal.
Hur gör jag om er järnvägsfastighet saknar ägare eller fastighetsbeteckning?
Det räcker om du anger var ledningen dras inom fastigheten. Saknas fastighetsbeteckning eller ägare, eller båda för berörd fastighet, hanteras det enligt våra interna rutiner.
Jag ska utföra en geoteknisk undersökning. Hur ansöker jag?
Använd blanketten Ansökan om att förlägga ledningar i eller på Trafikverkets fastigheter. Du kommer få ett markägarmedgivande med villkoren för att utföra undersökningen och det är också ett villkor för att få beställa kabelanvisning hos Trafikverket.
Kan jag fråga er basentreprenör om det är lämpligt att dra ledningen enligt vår projektering?
Ja, de kan svara på frågan och det är Trafikverkets specialister som slutligen avgör om förslaget är lämpligt, så läget kan komma att ändras.
Kan jag använda Trafikverkets tillstånd som rör natur- och kulturmiljö när vi utför ledningsarbetet?
Nej, Trafikverket har inget generellt tillstånd utan du måste själv kontakta berörda myndigheter och kommuner för samråd och tillstånd.
Anger Trafikverket var andra ledningsägare har ledningar inom järnvägsfastigheten i avtalet?
Nej, det är ledningsägarens ansvar att ta reda om andra ledningar berörs av ert ledningsarbete till exempel via http://www.ledningskollen.se/
Styrande dokument
Här hittar du länkar till de dokument och författningar som vi hänvisar till i mark- och ledningskorsningsavtalen.
TDOK 2014:0230 – Trafikverkets kompetenskrav för tillträdes- och trafiksäkerhetsfunktioner (Dokumentcenter)
Jordlinor i rör ska utföras enligt TDOK 2014:0416 Jordning och skärmning i Trafikverkets järnvägsanläggningar (Dokumentcenter)
TDOK 2016:0289, Säkerhet vid aktiviteter i spårområdet (Dokumentcenter)
TDOK 2014:0994, BVF 913 - Kompetenskrav för personal som arbetar på och nära Trafikverkets starkströmsanläggningar (Dokumentcenter)
TDOK 2015:0223 Elsäkerhetsföreskrifter för arbete på eller nära järnvägsanknutna högspännings- och tågvärmeanläggningar (Dokumentcenter)
TRVINFRA-00040 Kontaktledningar korsningar med starkströmsledningar över och under järnväg eller väg (Puben)
TDOK 2014:0945 Förläggning av ledningar och ledningskorsningar inom eller intill järnväg KRAV (Dokumentcenter)
TDOK 2014:0946 Förläggning av ledningar och ledningskorsningar inom eller intill järnväg RÅD (Dokumentcenter)
TDOK 2018:0640 Kabelkanalisation KRAV (Dokumentcenter)
TDOK 2015:0161, BVS 585.17 Tillfälliga sponter invid spår (Dokumentcenter)
BVS 585:18 Trummor och ledningar (pdf-fil, 942 kB)
TDOK 2015:0469 Checklista, invasiva arter som ska bekämpas
TRVINFRA-00014 Banöverbyggnad Stabilitetspåverkande arbete (Puben)
Författningar och andra krav
Ellagen (1997:857, riksdagens webbplats)
Elsäkerhetslagen (2016:732, riksdagens webbplats)
Elförordning (2013:208, riksdagens webbplats)
Miljöbalken (1998:808, riksdagens webplats)
Elsäkerhetsförordning 2017:218 (riksdagens webbplats)
Föreskrifter och allmänna råd om hur starkströmsanläggningar ska vara utförda ELSÄK-FS 2022:1 (Elsäkerhetsverkets webbplats)
Väglagen (1971:948, riksdagens webbplats)