Denna nyhet är äldre än 6 månader

Forskning och innovation för en attraktiv och excellent järnväg

Trafikverket och våra forskningsaktörer driver program Excellensområde Järnväg. Blicken är framåtriktad med sikte på innovativa lösningar och excellent forskning för att hämta hem nyttor som på sikt bidrar till ett järnvägssystem i världsklass.

Bo Olsson
Bo Olsson, Trafikverket 

Vi står inför många utmaningar inom järnvägssektorn från krav på ökad punktlighet, effektivare underhåll och tillgångsförvaltning till brist på specialistkompetenser och inte minst klimatutmaningen. När det gäller det sistnämnda ser vi järnvägen som en del av lösningen och ett bidrag till minskat CO2-utsläpp men för att kunna vara ryggraden i ett multimodalt transportsystem måste vi bli vassare – på samtliga områden. Ett avgörande bidrag i arbetet för att lyckas är forskning, innovation och kunskapsbaserad utveckling.

– Sverige har en ledande position inom järnvägsforskningen och där ska vi ligga kvar. Vi är också unikt starka på samarbetet med akademierna och det ska vi också fortsätta att förvalta och utveckla, menar Bo Olsson, programchef i Trafikverket.

Järnvägens Excellensområden – kompletterande nyttogörare

Transportsektorn blir över lag allt mer uppkopplad, digitaliserad och automatiserad. Det gäller även järnvägen och vi ser att vi måste ligga i framkant för att vara konkurrenskraftiga och nå visionen som kundens förstahandsval. Den tekniska utvecklingen går snabbt och rör allt från artificiell intelligens (AI), internet of things (IoT), 5G och nästa generations trådlösa nät till algoritmer och blockkedjeteknik. Data är en strategisk resurstillgång och digitaliseringens möjligheter behöver nyttjas för ett ökat värdeskapande.

Magnus Wahlborg
Magnus Wahlborg, Trafikverket 

Vi behöver vara med och förstå vad som händer i vår omvärld för att inte hamna på efterkälke och missa möjligheterna med ny kunskap och teknik. Vidare behöver vi ha kunnandet att satsa på rätt saker, i rätt tid utifrån ramar och mål. Med det kommer också krav på förmågan att skrota eller styra om idéer och projekt som var bra igår men som av olika anledningar inte längre är relevanta. Det handlar alltså om att ha kunskap, kompetens och fingertoppskänsla samt att förstå branschens behov vilket i sin förlängning omfattar resenärer och logistikkunder.

Här ser vi program Järnvägens Excellensområden som en nyttogörande spindel i nätet och som ett komplement till våra pågående forsknings- och utvecklingsprojekt inkluderat Europe’s Rail.

– Man kan nog tolka det som att vi, inom Excellensområdena, plockar russinen ur kakan - och det gör vi - men inte på bekostnad av kakan och helheten utan för att ytterligare lyfta de smarta och unika idéerna och lösningarna med bäring på branschens prioriterade behov, säger Magnus Wahlborg, samordnare för Trafikverket Excellens järnväg.

Christer Löfving
Christer Löfving, Trafikverket 

Program Excellensområde Järnväg

En viktig målsättning, i synnerhet för systemperspektivet, är att löpande nätverka och bedriva kunskapsutbyte om kunskapsläge och forskningsbehov, inom och utom programmet. Att forskningen och forskarna synliggörs är en viktig del, en annan viktig del är att visa hur Trafikverket och järnvägsbranschen tar emot och nyttiggör forskningens resultat. Därför genomförs en årlig resultatkonferens. I år genomfördes konferensen på Campus Norrköping med ett hundratal deltagare som representerade problemägare, forskare och möjliggörare.

– Relationen skapar en växelverkan där vi med våra formulerade behov och närvaro i den miljö där studenterna finns bidrar till intresse och potentiell kompetenstillväxt för järnvägsbranschen samtidigt som vi också driver excellensen på universiteten inom järnvägsforskningen, menar Christer Löfving som är sponsor för programmet i Trafikverket.

I länken nedan till kajt.org kan du se det axplock av forskningssatsningar som presenterades under dagen.