Denna nyhet är äldre än 6 månader

ERTMS-projektet har fått ny organisation

ERTMS nya organisation trädde i kraft den 1 mars, då två nya avdelningar skapades.       – Det här är en viktig pusselbit för att få ett ännu tydligare ägarskap över tid, kostnad och innehåll, säger Christoffer Crafoord, chef för Förberedande.

Organisationsbild som visar ERTMS i Trafikverket
ERTMS i Trafikverket.  

ERTMS har varit under översyn under hela 2021 och lämnade i Trafikverkets förslag på nationell plan in en förändrad strategi och leveransplan för utrullningen. Översynen resulterade också i ett större förändringsarbete som görs inom organisationen. En beståndsdel är att skapa så kallade signalpaket. Det innebär att kravställningen på ERTMS-systemet låses vid vissa utpekade tidpunkter, så att projektering, utbyggnad och inkoppling görs med samma krav som fanns från början. Nya ändringar förs in vid nästa release-tillfälle istället.

Christoffer Crafoord
Christoffer Crafoord. 

– Vi har långa ledtider från kravställning till ibruktagning, säger Christoffer Crafoord, chef för ERTMS Förberedande och tf chef för Införande. Det här är en metod för att öka stabiliteten och minska allt för omfattande omprojekteringar.

Samverkan kommer också att ske med övriga upprustnings- och investeringsprojekt för att koordinera så mycket som möjligt, så att tider i spår används på ett effektivt sätt. ERTMS är en omfattande modernisering och reinvestering som berör stora delar av Trafikverket. Merparten av arbetet kommer att ske i de två avdelningarna ERTMS Förberedande och ERTMS , men även många investeringsprojekt kommer att arbeta med att föra in ERTMS.

En annan avgörande beståndsdel i förändringsarbetet är den nya organisation som trädde i kraft den första mars. I ERTMS Förberedande finns utvecklingen av själva signalsystemet, framtagande av signalpaket och förläggning av multidukt för att förstärka optonätet längs järnvägen, samt ett antal andra nyckelområden. Den andra avdelningen, ERTMS Införande, innehåller framför allt de områden som fokuserar på själva utrullningen, utbytet och upprustningen av signalanläggningen på en stor del av järnvägsanläggningen. Där är utrullningen fördelad geografiskt och sker i programmen syd, väst, mitt, öst och nord.

Tankarna bakom organisationen är att den också ska ge möjligheter att skala upp och växa allteftersom utbyggnaden fortskrider i enlighet med förslaget till nationell plan. Den ska även hänga ihop med våra processer som stödjer en effektiv och standardiserad produktion och utveckling. Chefer, programledare och funktionsledare är till förordnade och kommer att tillsättas permanent under året.

– Vi kommer inte att jobba i två stuprör, utan kommer fortsätta att samverka och ta vara på de lärdomar som vi gör under själva införandet, säger Christoffer Crafoord.