Hållbarhetskrav på leverantörer vid upphandling
Trafikverket upphandlar enligt de krav som finns för statliga myndigheter, till exempel sociala krav, som arbetsrättigheter och antidiskriminering, och miljökrav.
I Trafikverkets upphandlingar ställs krav inom flera hållbarhetsområden, till exempel inom miljö – men även inom social hänsyn, vilket bidrar till en hållbar utveckling. Regeringens nationella upphandlingsstrategi ställer krav på myndigheter att genom upphandling verka för skäliga anställningsvillkor och ökad sysselsättning. I Agenda 2030 finns mål för anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt och jämställdhet.
De sociala kraven i Trafikverkets upphandlingar omfattar:
- Minimilön eller minimivillkor vid utförande av uppdrag i Sverige
- Grundläggande rättigheter för arbetstagare i hela leveranskedjan vid produktion av varor och tjänster
- Skatter och socialförsäkringsavgifter
- Antidiskriminering
- Förhållningssätt i etiska frågor, exempelvis korruption
- Sysselsättningskrav
Syftet är att motverka exempelvis lönedumpning, svartarbete, diskriminering och korruption. Inga människor får utnyttjas eller fara illa, lagar ska följas och konkurrensen ska vara rättvis.