MPK – Marknadsanpassad planering av kapacitet
Användarstöd IT 010-125 10 10
Kontakta Användarstöd IT genom att ringa 010-125 10 10 för felanmälan av it-system, tekniska frågor om it-system, handhavande av it-system, lösenordsbyte eller för frågor om handläggningen av ansökan i en tågplan.
Uppge vilket företag du ringer från, vilket användarnamn som används för inloggning på Min sida eller Op-kontot, ange om det gäller långtidsplanering, kompletterande ansökan, revision eller korttidsplanering samt beskriv felet eller frågan.
Användarstöd IT kan kontaktas dygnet runt. Om det är telefonkö helgfria vardagar klockan 07.00-17.00 får du ett erbjudande om att bli uppringd. I anslutning till samtalet får du ett mejl med ett ärendenummer som du kan använda för fortsatt kontakt och även för att mejla in filer. Svara på mailet utan att ändra i ämnesraden. När handläggningen kan påbörjas beror på ärendet.
Du som har ett 90-konto kan även kontakta Användarstöd IT genom att använda formuläret som nås när du är inloggade på Min sida. Ärenden som kommer in den vägen får ett ärendenummer på helgfria vardagar klockan 07.00–17.00.
Är ditt ärende brådskande eller rör ett verksamhetskritiskt system vill vi att du ringer oss.
MPK är ett verksamhetsutvecklingsprojekt som tillsammans med branschen utvecklar nya digitala lösningar för enklare, snabbare och mer transparent planering av kapacitet på järnvägsspåren.
MPK tar fram förbättrade arbetssätt och verktyg för kunder och Trafikverket för att arbeta med kapacitetsplanering på järnväg. Mer information om MPK hittar du som järnvägsföretag eller entreprenör via vårt externa arbetsrum.
Startsida externt arbetsrum (trafikverket.se)
Vid frågor och support kontakta Användarstöd IT på telefon 010-125 10 10.
Är ni redan registrerade och har tillgång till branschsidan kan också Användarstöd IT:s formulär användas.
Min sida - Bransch (bransch.trafikverket.se)
MPK tillämpar metoden successiv planering med syfte att öka kapaciteten på spåren genom att optimera kapaciteten närmare inpå att tåget ska avgå. Ansökningsprocessen delas därför upp i MPK Långtid och MPK Korttid.
Förutsättningar och behörigheter för arbete i MPK Långtid och MPK Korttid
Company code (RICS Railway Interchange Coding System) är obligatoriskt för att ansöka om kapacitet. Koden är en förutsättning för kompabilitet med TAF/TAP och är den kod som unikt identifierar vilken aktör man är inom TAF/TAP. Det är den internationella organisationen UIC som hanterar dessa koder och det är numera kostnadsfritt för alla järnvägsaktörer att erhålla en unik company code.
Ansökningsblankett och information om RICS hittar du på UIC:s webbplats.
Blanketten kan skickas in till UIC via e-post.
UIC:s wepplats
E-post: oca@uic.org
Anökan om behörighet till tjänster och system
För att kunna ansöka om kapacitet för tåg via MPK Långtid och MPK Korttid behöver du först ansöka om behörighet. När du har fått din behörighet sker all inloggning och åtkomst på Min Sida. Du kan även komma till Min sida genom att välja ”logga in” på övre delen av sidan.
MPK Långtid
MPK Långtid används för ansökan om kapacitet på järnväg i Tilldelningsprocessen för årlig tågplan. Trafikverkets process för tilldelning av kapacitet finns beskriven i Järnvägsnätsbeskrivningen (JNB).
Utbildningar och kurser för MPK Långtid
Introduktion till tilldelningsprocessen för årlig tågplan
Med anledning av införandet av MPK-lösningen har e-learningskurser och instruktioner tagits fram och är tillgängliga via Trafikverksskolan utan kostnad. Syftet med utbildningarna är att ge förutsättningar för att kunna skapa och skicka in ansökningar i processerna samt förstå hur ärendehanteringen fungerar i MPK-lösningen. Detaljerad information och anmälan hittar du via nedanstående länkar:
MPK LRP-processen för avtalskunder - Trafikverksskolan (trafikverket.se)
MPK Innevarande tågplan - avtalskunder - Trafikverksskolan (trafikverket.se)
Kursen innehåller momenten E-learning och processdokument samt handböcker och intruktioner.
E-learning och processdokument:
- Introduktion till MPK
- Introduktion till processen Planera trafik – för sökande
- Introduktion till SERA bilaga VII och hantering av TCR:er
- Identiteter för tåg
- Ändrade begrepp och informationsstruktur – banarbete
- Förutsättningar för ansökan
- Successiv planering
Handböcker/instruktioner:
- Planera tåg och övriga tjänster LPR och STP – sökande
- Specialtransporter – extern
- System M – extern
- MPK Visare
MPK Korttid
MPK Korttid används för alla ansökningar om kapacitet som inkommer under följande moment i fas 2 av tilldelningsprocessen för årlig plan:
- Kompletterande ansökningar, eller LPR (Late path request)
- Revision av tågplan
- Ad-hoc-processen för justeringar av tilldelad kapacitet och ansökningar nya behov under innevarande tågplan (STP, eller short-termplanning)
För mer information om tilldelningsprocessen samt gällande tidsplan för tilldelning av kapacitet, se Järnvägsnätsbeskrivningen för T25.
MPK B2B-lösning
MPK B2B-lösning är en API-tjänst som tillåter branschaktörer att automatiskt skicka korttidsansökningar om kapacitet direkt till MPK Korttid från aktörens egna planeringssystem.
I arbetsrummet MPK Fortsättning - Samverkan med branschen finns mer information om anslutningsprocessen. Observera att du behöver ha behörighet för att kunna öppna länken och komma in i arbetsrummet.
B2B-lösning informationsblad (pdf)
Utbildningar och kurser för MPK Korttid
MPK Innevarande tågplan – entreprenörer och begärande
Kursen ”MPK Innevarande tågplan – entreprenörer och begärande” är en introduktionskurs som vänder sig till dig som begär kapacitet för banarbeten under innevarande tågplan. Syftet är att lära sig planera nya banarbeten eller ändra befintliga banarbeten i innevarande tågplan.
Kursen innehåller följande moment:
- Introduktion till MPK
- Introduktion till processen Planera trafik – för begärande
- Introduktion till SERA bilaga VII och hantering av TCR:er
- Ändrade begrepp och informationsstruktur – banarbete
- Ärendehantering: banarbete - extern
- Planera restriktioner STP – begärande
- Revisionsplanering
- Skyddshantering
- Hantera anläggningsförändringar
- Introduktion till kapacitetsportalen
- MPK Visare
Introduktion till kompletterande ansökan i MPK korttid och innevarande tågplan i MPK korttid
Kursen "Introduktion till kompletterande ansökan i MPK korttid och innevarande tågplan i MPK korttid" är en introduktionskurs som vänder sig till dig som begär kapacitet för tåg under innevarande tågplan.
Med anledning av införandet av MPK lösningen har e-learningskurser och instruktioner tagits fram och är tillgängliga via Trafikverksskolan utan kostnad. Kurserna vänder sig till dig som arbetar i LPR-processen (kompletterande ansökan) eller STP-processen (innevarande tågplan) som avtalskund.
Syftet med utbildningarna är att ge förutsättningar för att kunna skapa och skicka in ansökningar i processerna samt förstå hur ärendehanteringen fungerar i MPK-lösningen.
MPK Innevarande tågplan - avtalskunder - Trafikverksskolan (trafikverket.se)
Kursen innehåller momenten E-learning och processdokument samt Handböcker/instruktioner.
E-learning och processdokument:
- Introduktion till MPK
- Introduktion till processen Planera trafik - för sökande
- Introduktion till SERA bilaga VII och hantering av TCR:er
- Identiteter för tåg
- Ändrade begrepp och informationsstruktur – banarbete
- Förutsättningar för ansökan
- Successiv planering
Handböcker/instruktioner:
- Planera tåg och övriga tjänster LPR och STP – sökande
- Specialtransporter – extern
- System M – extern
- MPK Visare