MPK – Marknadsanpassad planering av kapacitet

MPK är ett verksamhetsutvecklingsprojekt som tillsammans med branschen utvecklar nya digitala lösningar för enklare, snabbare och mer transparent planering av kapacitet på järnvägsspåren.

MPK tar fram förbättrade arbetssätt och verktyg för kunder och Trafikverket för att arbeta med kapacitetsplanering på järnväg. Mer information om MPK hittar du som järnvägsföretag eller entreprenör via vårt externa arbetsrum.
Startsida externt arbetsrum (trafikverket.se)

Vid frågor och support kontakta Användarstöd IT på telefon 010-125 10 10.

Är ni redan registrerade och har tillgång till branschsidan kan också Användarstöd IT:s formulär användas.
Min sida - Bransch (bransch.trafikverket.se)

MPK tillämpar metoden successiv planering med syfte att öka kapaciteten på spåren genom att optimera kapaciteten närmare inpå att tåget ska avgå. Ansökningsprocessen delas därför upp i MPK Långtid och MPK Korttid.

Förutsättningar och behörigheter för arbete i MPK Långtid och MPK Korttid

Company code (RICS Railway Interchange Coding System) är obligatoriskt för att ansöka om kapacitet. Koden är en förutsättning för kompabilitet med TAF/TAP och är den kod som unikt identifierar vilken aktör man är inom TAF/TAP. Det är den internationella organisationen UIC som hanterar dessa koder och det är numera kostnadsfritt för alla järnvägsaktörer att erhålla en unik company code.

Ansökningsblankett och information om RICS hittar du på UIC:s webbplats.
Blanketten kan skickas in till UIC via e-post.
UIC:s wepplats
E-post: oca@uic.org

MPK Långtid – tilldelningsprocess årlig tågplan

MPK Långtid används för ansökan om kapacitet på järnväg i tilldelningsprocessen för årlig tågplan. Trafikverkets process för tilldelning av kapacitet finns beskriven i Järnvägsnätsbeskrivningen (JNB).

Beskrivning över hur du använder MPK Långtid: 
Instruktionsmanual MPK LTP

MPK Korttid – begär tider i innevarande tågplan, revision och kompletterande ansökan

MPK Korttid används för alla ansökningar om kapacitet som inkommer under följande moment i fas 2 av tilldelningsprocessen för årlig plan:

  • Kompletterande ansökningar, eller LPR (Late path request)
  • Revision av tågplan
  • Ad-hoc-processen för justeringar av tilldelad kapacitet och ansökningar nya behov under innevarande tågplan (STP, eller short-termplanning)

För mer information om tilldelningsprocessen samt gällande tidsplan för tilldelning av kapacitet, se Järnvägsnätsbeskrivningen för T25.

Beskrivning över hur du använder MPK Korttid finns på startsidan (i den portalen) som nedladdningsbara filer som heter ”Instruktion Banarbete” och ”Instruktion Tillträdestjänst”.

Det finns även en kurs på Trafikverksskolan som beskriver grunderna för att planera tider i spår:
Banarbetsplanering (Trafikverksskolan)

MPK B2B-lösning

MPK B2B-lösning är en API-tjänst som tillåter branschaktörer att automatiskt skicka korttidsansökningar om kapacitet direkt till MPK Korttid från aktörens egna planeringssystem.

I arbetsrummet MPK Fortsättning - Samverkan med branschen finns mer information om anslutningsprocessen. Observera att du behöver ha behörighet för att kunna öppna länken och komma in i arbetsrummet.
B2B-lösning informationsblad (pdf)

MPK Visare – se avtalad kapacitet

Portalen MPK Visare används för att se all avtalad kapacitet.

Beskrivning över hur du använder MPK Visare finns på startsidan (i den portalen) som en nedladdningsbar fil som heter ”Instruktion MPK Visare”.