Bästa sättet att förebygga solkurvor är att se till att spåren är byggda och underhållna enligt gällande normer. Därmed kommer brister som kan leda till solkurvor att åtgärdas i ett tidigt stadium. Nyare banor och högtrafikerade banor där underhållet prioriterats har sällan problem med solkurvor.
Banor som är äldre och ofta drabbas av solkurvor behöver speciella insatser. Det kan exempelvis vara påfyllnad av ballast, vars uppgift bland annat är att stabilisera spåret, eller neutralisering. Neutralisering innebär att man kapar rälen och anpassar längden så att den varken blir för lång och riskerar att orsaka en solkurva på sommaren, eller för kort och riskerar att spricka på vintern.
I den mån det är möjligt undviker vi också att utföra känsliga spårarbeten i för stark värme då det ökar risken.
Prioritera underhåll
Den underhållsbudget som Trafikverket tilldelas motsvarar inte alltid underhållsbehovet för samtliga banor, vilket innebär att vi måste prioritera. Detta kan i sin tur innebära att tillståndet försämras på vissa delar av anläggningen. Det är vanligt att de gamla skarvspåren inte prioriteras, trots att det finns behov av underhåll för dessa spår.
Analysera solkurvorna
Alla solkurvor rapporteras in i Trafikverkets system. Trafikverkets nationella analysgrupp för solkurvor går igenom samtliga inrapporterade fall. I analysen avgörs om det är en faktisk (konstaterad) solkurva och vilka de bakomliggande orsakerna är.
Trafikverket samlar in information om- och analyserar varje enskild solkurva. Analysen har pågått sedan 2008 och genererat en gedigen kunskapsbank om solkurvorna. Dessa erfarenheter ligger till grund för planering av åtgärder mot solkurvor.