Vid allmänna vägar ska master, torn och vindkraftverk lokaliseras och utformas så att de inte lockar bilisternas uppmärksamhet från trafiken. Med tanke på säkerheten bör master, torn och vindkraftverk i möjligaste mån placeras så att de anpassas till omgivande landskap och bebyggelse. Enligt väglagen samt plan- och bygglagen ska byggnader och andra anläggningar placeras och utformas så att de inte inverkar menligt på trafiksäkerheten.
Master och torn av fackverkskonstruktion
Dessa rekommendationer gäller för master och torn av fackverkskonstruktion som ska bära antenner för till exempel mobilkommunikation.
Avståndet räknas i regel från beläggningskant om inte den specifika situationen kräver att hänsyn visas även till delar av anläggningen som är placerade utanför vägbanan.
Placering av mast nära statlig väg
En mast är lika bred vid foten som vid toppen och kan vara stagad eller ostagad. Om masten är stagad är den oftast det med staglinor i tre riktningar. Staglinornas fundament placeras vanligtvis på ett avstånd från mastfoten på cirka 60 % av masthöjden. Stagade master är i regel högre än ostagade.
- Avståndet mellan en mast och en allmän väg bör uppgå till minst halva mastens höjd
Placering av torn nära statlig väg
Ett torn är bredare i botten och smalnar av mot toppen. Torn är ostagade och byggs oftast där det inte finns plats för en mast med dess staglinor och stagfundament.
- Avståndet mellan ett torn och en allmän väg bör uppgå till minst två tredjedelar av tornets höjd.
Behov av närmare placering för master och torn nära väg
I enskilda fall kan avståndet vara mindre, så länge masten eller tornet inte placeras i säkerhetszonen. Sökanden behöver i dessa fallen motivera varför det är nödvändigt, till exempel utifrån terräng, befintlig markanvändning eller möjligheten till god mobiltäckning, och vilka åtgärder sökanden avser göra för att säkerställa att masten eller tornet inte innebär risker eller påverkan på Trafikverkets anläggning. Trafikverket gör en bedömning utifrån varje enskilt ärende.
Vid bedömning av lämplig placering av mast eller torn i närheten av statlig väg ska hänsyn tas till vägens säkerhetszon. Föremål som är placerade i anslutning till vägar kan vid vissa förutsättningar innebära en risk för påkörning. Trafikverket godkänner inga master eller torn som planeras inom säkerhetszonen för vägen förutom de som är av vikt för vägens funktion.
Vad som utgör säkerhetszonen för olika typer av vägar regleras av Vägars och gators utformning (VGU). Säkerhetszonens storlek påverkas inte av ifall vägen har ett vägräcke.
Trafikverket önskar granska förhandsbesked, bygglov och detaljplaner där master eller torn föreslås placeras inom på ett avstånd av mastens eller tornets höjd plus 10 meter från beläggningskant. Placeras masten eller tornet på ett större avstånd än så har Trafikverket inget att erinra och behöver heller inte remitteras i det aktuella ärendet.
Trafikverkets remisshantering av master och torn nära väg
Trafikverket förutsätter att master och torn dimensioneras och uppförs enligt gällande lagar och föreskrifter, för att minimera risken för fall, kollaps eller sabotage som påverkar vägen. Staglinor ska monteras så att de inte drar masten mot vägen. Sökanden behöver ta hänsyn till geografin på platsen, till exempel höjdskillnader, som kan påverka vad som sker ifall masten eller tornet skulle falla, kollapsa eller saboteras.
Av bygglovshandlingarna ska följande framgå:
- masten eller tornets höjd samt avståndet mellan masten eller tornet och beläggningskant.
- att det tydligt framgår att masten eller tornet är av fackverkskonstruktion som följer svensk standard
- ifall det finns några geografiska förutsättningarna som kan påverka placeringen, till exempel höjdskillnader, och vad sökanden i så fall föreslår för åtgärd för att minimera risken för påverkan på vägen.
- ifall masten placeras närmre än halva mastens höjd eller tornet placeras närmre än två tredjedelar av tornets höjd behöver sökande motivera varför det är nödvändigt, och vad sökanden föreslår för åtgärd för att minimera risken för påverkan på vägen.
Trafikverket ska även bedöma att masten eller tornet inte påverkar eventuella framtida utbyggnadsplaner för vägen negativt.
Övriga master
Övriga master och höga objekt, som inte är vindkraftverk eller master och torn av fackverkskonstruktion, bör placeras så att avståndet mellan objektet och statlig väg är minst mastens totalhöjd, oavsett typ av väg. I enskilda fall kan masten placeras så att avståndet mellan objektet och statlig väg är 2/3 av objektets höjd, om fallriktningen samtidigt inte är vinkelrät mot vägen.
Vindkraftverk
- Avståndet mellan ett vindkraftverk och en allmän väg bör vara minst lika stort som vindkraftverkets totalhöjd (tornhöjd + halva rotorbladsdiametern), dock alltid minst 50 meter.
- Hänsyn bör tas till risken för så kallade iskast, där is eller hårt packad snö slungas från rotorbladen. Elforsk rekommenderar i sin rapport 04:13 från att riskavståndet kalkyleras med ekvationen 𝑑= (𝐷+ 𝐻) ∗ 1,5 där d är riskavstånd [m], D rotordiameter [m] och H navhöjd [m]. Det finns även tekniska system som kan installeras i verkan för att reducera sannolikheten för iskast. Reklamskyltar bör inte förekomma på master, vindkraftverk eller teknikbodar.
Transporter av master, torn och vindkraftverk
Särskild hänsyn bör tas till natur- och kulturmiljövärden vid de färdvägar som har identifierats för transporter av delar till master och vindkraftverk. Dessa vägar kan vanligtvis inte byggas om för att klara skrymmande och tunga vindkraftstransporter.
Det krävs tillstånd för att transportera master och vindkraftverk på väg.
Transportdispens ger aldrig rätt att lägga ner vajerräcken. För att man ska få göra det krävs ett tillstånd från väghållningsmyndigheten enligt 43 § väglagen.