Idébild för kollektivtrafik. Bilden är ett montage - plats och utseende på fordon är fiktiva. Produktion: Sturm&Drang.
Göteborg – ramavtal 7
Sverigeförhandlingens storstadsavtal i Göteborg innebär att kollektivtrafik till en investeringskostnad om cirka 6,8 miljarder kronor byggs ut samordnat med 45 680 bostäder och 8 cykelobjekt i Göteborg.
Innehåll i korthet
-
Spårväg Brunnsbo – Linné byggs från Brunnsbo till Linnéplatsen och förläggs i tunnel under Göta Älv. Spårvägen beräknas öppna för trafik år 2039.
-
BRT Backastråket byggs ut mellan Körkarlens gata och Balladgatan med mellanliggande hållplatser. Linjen förbereds för spårväg. Objektet beräknas öppna för trafik år 2029.
-
På Norra Älvstranden byggs dels en spårväg ut mellan Lindholmen och västra Eriksberg och dels ett busstråk mellan Lindholmen och Vårväderstorget i södra Biskopsgården. Objektet beräknas öppna för trafik i sin helhet år 2033.
-
Göteborgs stad ansvarar för att färdigställa 45 680 bostäder fram till år 2035. Åtagandet kan genomföras genom egen försorg eller genom annan markägare/entreprenör.
-
Åtta cykelobjekt byggs ut till en investeringskostnad om cirka 240 miljoner kronor. Dessa objekt har en koppling till kollektivtrafikobjekten och ska underlätta hållbart resande och öka kollektivtrafiksatsningarnas attraktivitet.
-
Västra Götalandsregionen ansvarar för fordon och byggandet av depå/depåanslutningar.
-
Samtliga belopp är i januari 2016 års prisnivå.
Sverigeförhandlingens Ramavtal 7 – Göteborg har godkänts av samtliga Parters beslutande församlingar under år 2018. Därefter har två tilläggsavtal ingåtts mellan Parterna.
Uppföljning av Sverigeförhandlingens Ramavtal i Göteborg sker genom en partssammansatt styrelse. Trafikverket bistår med resurser till sekretariatet.