Business-to-business-lösning (B2B)
Användarstöd IT 010-125 10 10
Kontakta Användarstöd IT genom att ringa 010-125 10 10 för felanmälan av it-system, tekniska frågor om it-system, handhavande av it-system, lösenordsbyte eller för frågor om handläggningen av ansökan i en tågplan.
Uppge vilket företag du ringer från, vilket användarnamn som används för inloggning på Min sida eller Op-kontot, ange om det gäller långtidsplanering, kompletterande ansökan, revision eller korttidsplanering samt beskriv felet eller frågan.
Användarstöd IT kan kontaktas dygnet runt. Om det är telefonkö helgfria vardagar klockan 07.00-17.00 får du ett erbjudande om att bli uppringd. I anslutning till samtalet får du ett mejl med ett ärendenummer som du kan använda för fortsatt kontakt och även för att mejla in filer. Svara på mailet utan att ändra i ämnesraden. När handläggningen kan påbörjas beror på ärendet.
Du som har ett 90-konto kan även kontakta Användarstöd IT genom att använda formuläret som nås när du är inloggade på Min sida. Ärenden som kommer in den vägen får ett ärendenummer på helgfria vardagar klockan 07.00–17.00.
Är ditt ärende brådskande eller rör ett verksamhetskritiskt system vill vi att du ringer oss.
Du kan använda våra B2B-lösningar om du som tågbolag redan har ett planeringssystem där du planerar ad hoc-förändringar och vill ha en direkt koppling mellan ditt planeringssystem och Trafikverkets planeringssystem.
B2B i tågplan 2023 och framåt
Från och med tågplan 2023 kommer B2B-lösningar att kopplas mot Trafikverkets nya planeringssystem. Om ni har en befintlig koppling mot ”Ansökan om Kapacitet” behöver en ny ansökan komma in för koppling mot den nya B2B-lösningen.
Så fungerar det
Informationen skickas i xml-format direkt från tågbolagets planeringssystem till Trafikverkets planeringssystem, inte i ansökan via applikationen "MPK Korttid". Ditt planeringssystem ska stödja samma funktioner som finns i ansökningstjänsten för att kommunicera med Trafikverket.
Även om du är B2B-kund så kan du nyttja ”MPK Korttid” för ansökan.
Ansökan
För att börja använda B2B-lösningen kontakta Användarstöd IT. Ange nedanstående uppgifter:
- Ämne: Business-to-business
- Ange om det gäller information om B2B eller om det är en beställning av B2B och kontaktuppgifter.
I samband med ansökan erbjuds
- Uppstartsmöte där B2B-lösningen presenteras av Trafikverket för intressenten.
- Stöd och support i integrationen i utvecklingsfasen hos järnvägsföretagen.
- Stöd och support i testverksamhet mellan järnvägsföretaget och Trafikverket.