Denna nyhet är äldre än 6 månader

Tomas är för en kollektiv punktlighet på spåren

Från och med 2022 är Tomas Ahlberg ny medlem av TTT:s exekutiva ledning. Han har över 30 års erfarenhet av spårbunden trafik, och har sedan årsskiftet sin hemvist hos Svensk kollektivtrafik.

Tomas Ahlberg kommer till TTT med en bakgrund i järnvägsbranschen som sträcker sig över 30 år. På Svensk kollektivtrafik kommer han att arbeta med järnvägsfrågor som exempelvis kapacitetsfördelning, kvalitet och punktlighet. Som en del i uppdraget efterträder han Jan-Åke Bergmark på Öresundståg i TTT:s exekutiva ledning som trafikhuvudmännens representant.

– Jag har haft förmånen att få arbeta med spårburen trafik ur många perspektiv som exempelvis hos Banverket, på regeringskansliet och SL och SJ. Jag tror mig därför ha en god förståelse för vilka styrkor och svagheter som finns inom järnvägsområdet – något jag så klart tar med mig till TTT säger han. 

Vad tänker du bidra med i TTT-arbetet?

– Järnvägstrafik ligger helt rätt i tiden och har en enorm utvecklingspotential, men ibland tycker jag att vi i branschen har en tendens att ”fega ur” och inte sätta våra gemensamma målsättningar tillräckligt högt. I våra upphandlingsprocesser prioriteras ofta pris alltför högt i förhållande till leveranskvalitet och redundans, vilket i slutändan gör tågtrafiken mindre pålitlig. Här hoppas jag kunna bidra med tankar och idéer om att utveckla och spetsa till TTT-arbetet. I den regionala persontrafiken med korta linjer, tät trafik och små marginaler behöver exempelvis större fokus läggas på avgångspunktlighet, som ju är grunden för att resenärerna ska komma fram i tid.

Betyder det att du kommer vilja skruva på 95%-målet?

– Nej, men jag tycker att branschens mål skulle behöva brytas ned i tydliga delmål för olika tågsegment. För den långväga tågtrafiken är till exempel kanalhållningsprecisionen under hela resan avgörande, inte bara ankomstpunktlighet till slutstation. Den regionala tågtrafiken i storstadsområden bedrivs med allt mindre marginaler för varje år och behöver både planeras och följas upp på sekundnivå, ungefär på samma sätt som sker i tunnelbanesystem.

Vad känner du inför uppdraget?

– Punktlighet är en ständigt återkommande och alltid aktuell fråga där vi hela tiden bedöms på den senaste leveransen – den senaste resan eller transporten, alldeles oavsett om vi vet att vårt systematiska förbättringsarbete har gett resultat. Så punktlighet är ett område som vi som bransch aldrig någonsin blir färdiga med. Vi ser också dagligen att enskilda länkar brister i den långa kedja av delleveranser som alla måste fungera felfritt för att få ett tåg att ta sig från A till B i enlighet med en omsorgsfullt planerad tidtabell. Så jag känner en förväntan att hugga tag i både små och stora frågor.

Vad vill du skicka med till läsarna?

– Många medlemmar har ambitiösa planer, de vill utöka och till och med fördubbla järnvägstrafiken, vilket krävs om vi ska klara omställning till hållbart samhälle. Då krävs stora investeringar och beslut som gör detta möjligt, men också att vi som bransch steppar upp och visar att vi vill och att vi kan leverera en tillförlitlig och punktlig järnvägstrafik. Här tänker jag att forum som TTT spelar en viktig roll så vi fokuserar på rätt saker i rätt tid, avslutar han.