Regeringsuppdrag: Behöver väginfrastrukturen anpassas för automatiserade fordon?
Transportsystemet genomgår en förändring med introduceringen av uppkopplade och automatiserade körsystem i fordon. Men, vad kan behöva anpassas i väginfrastrukturen för att möjliggöra användning av dessa fordon?
Den och fler angränsande frågor har Trafikverket, på uppdrag av regeringen, besvarat i form av en rapport som överlämnades den 31 juli 2022.
Rapporten redovisar följande:
- Hur stor del av den statliga väginfrastrukturen som bedöms hålla en sådan standard att det medger möjlighet till användning av uppkopplade och automatiserade körsystem i fordon.
- Vilka åtgärder som behöver vidtas för att säkerställa att befintlig väginfrastruktur ska kunna användas av automatiserade fordon.
- En underhållsstrategi för vägmarkeringar och annan viktig utrustning (vägutrustning inom vägområdet) i syfte att främja och stödja automatiserade fordon.
- Beskrivning av vilka alternativa tekniska lösningar som kan komplettera eller ersätta delar av dagens väginfrastruktur för att öka tillgängligheten och säkerheten vid framförandet av automatiserade fordon med förarstödjande teknik..
Intelligensen ska finnas i fordonen – inte i väginfrastrukturen
Inom 5–10 år förväntas uppkopplade fordon, i kombination med digitala kartsystem, kunna ta över körningen under vissa delar av resan så att fordonet blir självkörande. Vilka åtgärder kan behöva göras i väginfrastrukturen för att möjliggöra detta?
– Utgångspunkten för Trafikverket är att intelligensen primärt ska finns i fordonen, inte i väginfrastrukturen. Ingen fordonstillverkare ställer idag krav på information eller tjänster från myndigheter eller väghållare. De förlitar sig på att fordonets egna sensorer och algoritmer ska räcka för att förarstödssystemen ska fungera oavsett tillgång till extern information, säger Lina Wells, Trafikverket.
Tillgänglig data med god kvalitet
Trafikverket behöver också tillhandahålla de data som myndigheten är källa till för bättre att öka tillgängligheten till data med god kvalitet. Hur tänker ni att det ska gå till?
– Vi ska ge externa aktörer så goda förutsättningar som möjligt för att etablera tjänster som stödjer trafikanter och automatiserade fordon. Här ser vi att kommersiella kommunikationslösningar från externa aktörer är den primära bäraren för datautbyte till och från fordon, menar Kenny Dolleris, Trafikverket.
Tillsvidare har Trafikverket inte för avsikt att etablera vägsidesutrustning för kommunikation direkt till fordon. Dock pågår ett arbete för att säkerställa att de vägmärken som står längs statlig väg är placerade enligt gällande trafikföreskrifter så att de kan kompletteras med digital koordinatangivelse.
Nya förutsättningar kräver ny kunskap och nya strategier
Trafikverket fortätter att inhämta kunskap om vad den ökade digitaliseringen av transportsystemet innebär på kort och lång sikt. För Trafikverket är det viktigt att vara förberedd för att anpassa infrastrukturen men också för att ställa krav så att den nya tekniken främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet.
– Vi kan konstatera att utvecklingen går snabbt och det påverkar också Trafikverkets arbetssätt, strategier osv. Vi behöver kontinuerligt öka vår kunskap, genomföra tester och demonstrationer liksom fördjupa ett flertal analyser, exempelvis kring grad av underhållsnivå för att automatiserade fordon ska kunna trafikera hela vägnätet på ett säkert sätt, avslutar Kenny.