Handlingsplan för gröna sjöfartskorridorer bidrar till miljövänliga sjötransporter

Att transportera mer gods med sjöfart är ett smart sätt att använda vårt transportsystem. Nu har Trafikverket redovisat regeringsuppdraget som nationell sjöfartssamordnare, 2018 - 2024. Samtidigt redovisas en handlingsplan för gröna sjöfartskorridorer.

Tidigare i våras beslutade regeringen att förlänga Trafikverkets uppdrag som nationell samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart till 2027. Det innebär fortsatt fokus på sjöfartens omställning till fossilfrihet och ökad överflyttning av gods till sjöfart.

Björn Garberg
Björn Garberg, Trafikverket 

– Det har gjorts många bra saker i uppdraget hittills och det har också startat nya sjöfartslinjer som faktiskt har flyttat gods från väg till sjöfart. Vi har flyttat fram positionerna, men för att uppnå en mer omfattande överflyttning av gods till sjöfarten behöver samtliga trafikslag ingå, säger Björn Garberg, sjöfartssamordnare.

Överflyttningen av gods till sjöfarten kan också ske stegvis och mer långsiktigt på det sätt som samordningsuppdraget bedrivits. Målet är att skapa hållbara och tillförlitliga godstransporter, där de olika trafikslagen kompletterar varandra.

En förutsättning för ökad sjöfart är att sjötransporterna inte påverkar miljön och klimatet. Mycket görs inom sjöfarten, men det behöver göras ännu mer om klimatmålen ska nås. Att införa gröna sjöfartskorridorer är ett sätt att öka takten i sjöfartens gröna omställning. Fartygen i en grön sjöfartskorridor ska inte bidra med skadliga utsläpp i varken atmosfären eller i haven.

– För att realisera de gröna sjöfartskorridorerna före 2030 behöver många utmaningar lösas på kort tid. Därför har regeringen förlängt uppdraget till Trafikverket att tillsätta en nationell samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart. Som ett första steg presenterar vi nu en handlingsplan för arbetet med gröna sjöfartskorridorer perioden 2024 – 2027, avslutar Björn Garberg.