Trafikverket bidrar till utvecklingen av batterielektriska tåg för passagerartransporter på järnväg i Europa

I Europa körs många tåg med diesel där el inte är tillgängligt. Därför satsar EU- Rail, i projektet Rail4Earth, på att utveckla fossilfria alternativ och samtidigt förbättra den regionala trafiken och Trafikverket medverkar i arbetet.

Matthias Asplund 

Projektet Rail4Earth fokuserar på hållbara och gröna transporter på järnvägen. Det är särskilt angeläget på sträckor som inte är försedda med kontaktledningar och el. Därför ska projektet utveckla batterielektriska drivlinor som uppfyller krav på räckvidd och effektivitet.

Framtagna lösningar måste givetvis fungera även på sträckor med kallare klimat än vad som är generellt i Europa. Därför har Trafikverket uppdraget att driva arbete och säkerställa att batteridrift fungerar även när temperaturen går under noll.

För att testa det i verklig miljö förbereds för en demonstration mellan Linköping och Kalmar under 2027. Sträckans längd är drygt 200 km. Arbetet genomförs tillsamman med den spanska tågtillverkaren CAF.

– Vi behöver verifiera att alternativa, fossilfria bränslen fungerar i alla väder på ett effektivt och konkurrenskraftigt sätt. Först då kan det bli ett konkret bidrag till den gröna omställningen, säger Matthias Asplund, projektledare för Rail4Earth i Trafikverket. 

Karolina André 

Räckvidd på över 200 kilometer

För närvarande arbetar projektet med att simulera olika förhållanden med stöd av ett verktyg utvecklat av KTH. Verktyget visar hur tågets energiförbrukning och tidtabell påverkas utifrån olika scenarier som temperatur, laddningsgrad av batterier och andra tekniska funktioner. Den stora utmaningen med batterielektriska tåg är emellertid den begränsade räckvidden som idag ligger på ca 80 km.

– Inom Rail4Earth vill nå en räckvidd på över 200 km. På KTH undersöker vi hur utformningen av infrastrukturen, tåget och dess framdrift behöver samspela för att nå målbilden även under extremförhållanden. Det är viktigt att vi tänker på järnvägen som ett system så att vi undviker suboptimeringar, menar Karolina André, KTH som leder arbetet för Trafikverkets räkning.  

 

Fakta Rail4Earth

Rail4Earth arbetar för ökad hållbarhet på järnvägen genom att fokusera på klimatfrågor som utsläpp från järnvägen, luftföroreningar, ljud och vibrationer men även på energiförbrukning och alternativa hållbara drivkällor som vätgas och batterier.
Projektet har pågått i ett av totalt fyra år och omfattar en mängd olika arbetspaket, där Trafikverkets engagemang varierar.
En stor del av forskningen utförs av akademier som Kungliga tekniska högskolan, Chalmers tekniska högskola, Linköpings tekniska högskola, Luleå tekniska universitet och RISE.

Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Projektet stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar.