Nytt år och ny plan för forskning och innovation 2024–2029
Transportsystemet behöver utvecklas och anpassas för att möta framtidens utmaningar. Det kräver ny kunskap, innovativa lösningar och fördjupad samverkan mellan transportsystemets aktörer.
I den nya uppdaterade FoI-planen beskrivs Trafikverkets prioriteringar, arbetssätt och regelverk för forskning och innovation. Planeringsperspektivet är sex år, men planen uppdateras årligen.
– Årets version är en uppdatering vilket innebär att sakinnehållet inte har ändrats i någon större omfattning, det handlar om mindre justering och tydliggöranden. Den nya versionen är mer enhetligt och de flesta portföljer uttrycker sig i forskningsområden istället för FoI-behov, berättar Kristina Gustafsson, FoI-strateg på Trafikverket.
FoI-planen riktar sig främst till externa aktörer som universitet, högskolor, industri och företag med flera, som är intresserade av att söka medel till forsknings- och innovationsprojekt inom transportområdet.
Sju portföljer och ett program
Trafikverkets FoI omfattar stora delar av innovationskedjan – från tillämpad forskning till demonstration och test av system. Den är indelad i sju tematiska portföljer och ett program för järnvägsområdet. En viktig del är även engagemang inom EU via ramprogrammet Horisont Europa, där Europe’s Rail inom järnvägsområdet samt SESAR inom luftfartsområdet ingår.
– Att delta i olika EU-program skapar möjligheter till uppväxling av satsade nationella medel, vilket i sin tur bidrar till att stärka svensk forskning och industri, skapa jobb och att utveckla ett fossilfritt transportsystem i ett hållbart samhälle, menar Kristina.
640 miljoner till FoI under 2024
Enligt den nationella planen för transportinfrastrukturen 2022–2033 kommer cirka 6,7 miljarder kronor att satsas på transportforskning och innovation, vilket är en minskning med cirka 20 procent jämfört tidigare planperiod.
Enligt Trafikverkets regleringsbrev för budgetåret 2024 uppgår medel till forskning och innovation till cirka 640 miljoner kronor. I det ingår särskilda uppdrag för sjöfarten (cirka 100 miljoner kronor) och luftfarten (cirka 90 miljoner kronor). I det sistnämnda ska minst 15 miljoner kronor gå till en ny FoI-satsning inom elflygsområdet.
– FoI-verksamheten är ett viktigt verktyg för Trafikverkets förmåga att lösa sina uppgifter, men den är också viktig för kunskapsutvecklingen hos akademin, näringslivet och andra myndigheter, säger Kristina.
Fördjupade beskrivningar av angelägen forskning och innovation
Trafikverket behöver utveckla sin förmåga att planera infrastruktur och andra åtgärder som vi förfogar över i ljuset av den omställning som transportsystemet står inför. Därför har Trafikverket även tagit fram ett dokument med fördjupade beskrivningar av angelägen forskning och innovation, se under länkar.
– Förra FoI-planen hade nästan 3000 nedladdningar och mer 10 000 besökare så vi vet att den är till nytta för såväl forskningsutförare som Trafikverket och våra samarbetspartners, avslutar Kristina.