Arbetare på järnväg i varselkläder

In2Track3 – forskning och innovation för en kostnadseffektiv järnväg

Nu är det dags för en avslutande resultatkonferens i projekt In2Track3 där Trafikverket varit engagerade i framtagandet av lösningar för en optimerad järnvägsinfrastruktur med fokus på spår, spårväxlar, broar och tunnlar.

TRL – Technology Readiness Level (teknologisk mognadsgrad). TRL-skalan beskriver de stegvisa aktiviteter som behövs för att tillämpa forskningsresultat i nya produkter/processer. Varje steg omfattar flertalet aktiviteter, avstämningar och beslutspunkter. Trafikverkets projekt ligger mellan nivå 2 och 7. Klicka för större format. 
TRL – Technology Readiness Level (teknologisk mognadsgrad). TRL-skalan beskriver de stegvisa aktiviteter som behövs för att tillämpa forskningsresultat i nya produkter/processer. Varje steg omfattar flertalet aktiviteter, avstämningar och beslutspunkter. Trafikverkets projekt ligger mellan nivå 2 och 7 (klicka för större format). 

In2Track3 har både vidareutvecklat och tagit fram nya koncept utifrån målbilden att leverera lösningar för ett motståndskraftigt, sammanhängande och kostnadseffektivt europeiskt järnvägsnät med hög kapacitet.  Ambitionen är att utveckla helhetslösningar utifrån ett systemperspektiv med hög TRL-nivå (Technology Readiness Level) det vill säga lösningar som närmar sig marknadsintroduktion.

Fokus på tre områden

Forskning och demonstration inom In2Track3 har fokuserat följande tre områden:

  • Förbättra och optimera växlar, korsningar och spårsystem för att säkerställa optimal linjeanvändning och kapacitet.
  • Undersöka nya sätt att förlänga livslängden för broar och tunneltillgångar genom nya metoder för att underhålla, reparera och uppgradera dessa strukturer.
  • Utveckling och antagande av ett holistiskt helhetsgrepp.

Marknadsintroduktion av framtagna lösningar

För att öka möjligheten till att få ut resultaten av forskningen i verkligheten har projektet genomfört många demonstratorer

Pernilla Edlund, projektkoordinator för In2Track3 i Trafikverket.
Pernilla Edlund, projektkoordinator för In2Track3 i Trafikverket. 

– Vi har tagit fram omkring 30 demonstratorer på TRL 7 som spänner över ett stort antal områden. Fler av dem har som nästa steg att industrialiseras och kommersialiseras med målet att komma ut på marknaden och göra nytta i järnvägsinfrastrukturen, berättar Pernilla Edlund, projektkoordinator för In2Track3 i Trafikverket.

Exempel där Trafikverket deltagit och utfört demonstrationer:

  • Installation och utvärdering av en dämpare på vissa typer av broar för att förlänga livslängden och minska behovet av att byta ut dessa broar.
  • Test av en modulbaserad balastfri spårlösning som gör det enklare och billigare att underhålla och reparera.
  • Test av en spårriktare som effektiviserar arbetet och minskar tid i spår för underhåll och reparation.

Trafikverket har även deltagit i demonstrationer ute i Europa med exempelvis;

  • Test av brofundament med hjälp av en undervattensrobot (Spanien).
  • Test av ett nytt sätt att armera broar (Finland).
  • Test av alternativa sätt att bedriva järnvägsunderhåll (Storbritannien och Österrike).
  • Utvecklat besiktning och reparation av tunnlar (Storbritannien).
  • Utvecklat en liten robot för att underlätta rensning av dränering i tunnlar (Österrike).

Välkommen att lyssna på avslutskonferensen

Under konferensen kommer ett stort antal resultat att presenteras med tydliga hänvisningar till var mer information finns att hämta. Dagen är indelad i block efter ämnesområde, se länk längre ned för detaljerat program och anmälan.

Mer information om projektet

Projektet In2Track3, som är en del av EU:s järnvägsforskningsprogram Shift2Rail, har byggt vidare på resultat från forskningsutlysningar inom tidigare genomförda projekt, In2Track och In2Track2. Fortsatta utlysningar inom området sker inom det nya partnerskapet Europe´s Rail.

Projektet är formerat och stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar med Trafikverket som medfinansiär. De åsikter som uttrycks är författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.
Bidragsavtal: 101012456